Styrprinciper

I mars 2013 köpte jag en bil. Bilen finansierades genom att 20 % av inköpspriset plockades från sparandet och 80 % fixades genom ett lån med bilen som säkerhet. Lånet löper formellt på 7 år, men ambitionen har hela tiden varit att betala av det snabbare än så.

Sedan dess har mycket av mitt privatekonomiska tänkande kretsat kring två saker, att bygga upp ett sparkapital (K = sparkonto + fondkonton) och att betala av de skulder (S = billån + kreditskuld) jag har.

Målet var från början att bygga upp sparkapital och betala av lån, så att K > S, dvs. målet var att kunna betala bort skulderna "på ett bräde", om omständigheter uppstod så att jag skulle bli tvungen till det. Det målet nåddes i början av år 2014, då nettot N = K - S > 0.

Under resten av året 2014 fortsatte jag så. I snitt ökade K under 2014 med drygt 4 700 kr/månad och S minskade med drygt 1 400 kr/månad. Nettot N ökade då med ca 6 100 kr/månad.

Utvecklingen har fortsatt under år 2015, som visas i diagrammet nedan. Den gröna kurvan visar N, den blå visar K och den röda visar S. Värdena för oktober till december är enligt plan/prognos, medan värdena för januari till september är utfall.

Håller det året ut kommer K att ha ökat med 1 500 kr/månad, medan S kommer att ha minskat med 3 400 kr/månad och N kommer att ha ökat med 4 900 kr/månad.

Som synes har viktningen mellan K och S ändrats från år 2014 till år 2015. Mer kraft ägnas i år åt att betala av S, än åt att bygga upp K, vilket beror på att jag började tycka att marknadsläget såg osäkert ut i början av året.

I början av nästa år kommer S = 0 och jag blir skuldfri. Jämfört med år 2015 frigörs då 3 400 kr/månad, som jag antingen kan slänga in i K eller bränna på konsumtion. Och det är det som mina funderingar nu gäller. Jag behöver inte bestämma mig än. Men i samband med att billånet nollas, enligt plan/prognos i februari 2016, är det dags att ta beslut. Till det må jag återkomma, för det har en hel del att göra med den inställning jag har till prylar och ägande numera.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget