Aktier eller aktiefonder?

Ägnar man här söndagsmorgonen att fundera över. Och man är ju inte den förste att grunna över den. Den dryftas på massor av ställen på nätet och jag har ägnat en halvtimme eller så att spana igenom div. artiklar och bloggar om saken.

I allmänhet tycker jag dock att de jämförelser man får sig till livs haltar och blandar perspektiv så att man inte blir särskilt mycket klokare av läsandet.

Själv har jag bara aktiefonder. Inga direktägda aktier. Skälet till det handlar främst om att jag vill ha ca 90-95 % av mina sparslantar i företag utanför Sverige. Det grundläggande argumentet bakom det är att Sveriges andel av världsekonomin är 0,7 % och tillväxttakten kanske 2 %, medan resten av världen står för 99,3 % av världsekonomin och växer med kanske 3 %. Så att ha alltför mycket i Sverige är inte rationellt. 

Idag har jag dock drygt 15 % i Sverige, vilket är en följd av att jag likt de flesta påverkas av ett fenomen som kallas home bias. Proffsen bakom AP7:s aktiefond (soffalternativet i premiepensionen) ligger bara med 1,1 % av slantarna i Sverige enligt Morningstars genomlysningsfunktion.

Nå. Fonder eller direktägda aktier? Här bör man då jämföra alternativen a) fonder med viss fördelning över världens marknader och b) direktägda aktier med samma fördelning över världens marknader. Med sedvanliga kriterier:

- kursutveckling
- utdelningar
- transaktionskostnader
- nedlagd tid för info-insamling, handel, övervinnande av accesshinder, etc

Det torde vara uppenbart att fördelen för fonder ligger på de två senare punkterna, om man låter jämförelsen gälla samma innehav, men två olika sätt att komma åt det.

Läser man de råd man får i pressen betonas ibland att aktier är att föredra framför fonder till följd av lägre transaktionskostnader, men det gäller alltså egentligen bara om man jämför två portföljer med samma innehåll. Råden brukar också innebära att man hänvisas till direktägande av aktier på den svenska börsen, vilket då ter sig onödigt riskfyllt. (Den svenska börsen svänger t.ex. betydligt mer än de amerikanska motsvarigheterna.)

Nå, för min del gäller alltså fonder. Inte det mer riskfyllda och besvärliga alternativet direktägda aktier.

Dessutom: Jag köper och behåller. För att undvika det mycket vanliga felet när man ägnar sig åt köp-och-sälj, att köpa dyrt och sälja billigt. Nedgångar är för mig tillfällen att fylla på. Men mer om det fenomenet en annan gång.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget