Ännu en söndag

Och jag är tidigt uppe, fryser som vanligt om fötterna, dricker kaffe och spårar runt på nätet.

Egentligen hade jag då tänkt att leta efter material som kan ge näring till mina funderingar om kopplingen mellan sunt privatekonomiskt tänkande och prepper-rörelsens besatthet med att förbereda sig inför alla möjliga tänkbara katastrofsituationer som kan finnas. Det finns likheter, bland annat i synen på behovet av beredskap inför det oväntade, kunskaper, planering och resurser nog att genomföra sina (alternativ)planer.

Men istället snubblade jag över en rapport som handlar om betydelsen av beteendeekonomi som grund för utveckling av en effektiv konsumentpolitik. Den är litet lång, men väldigt intressant. Så den rekommenderas. Bland annat för att kunskap är makt och för att marknadsförare systematiskt utnyttjar våra mänskliga begränsningar på ett sådant sätt att vi ibland luras fatta beslut som strider mot våra egna intressen. Så det finns en poäng i att lära sig känna igen hur de gör. 

Problemet uppträder inte sällan på lånemarknaden, men dyker också upp när det handlar om hur mobiloperatörer säljer extra surf. Åkte själv på en snyting för ett tag sedan när det gäller det sista, då jag upprepade gånger accepterade det förslag om lämplig påfyllning jag fick i SMS från Telia när min surf tog slut. Och jag lät därmed bli att gå vidare och klicka på länken till den fullständiga prisinformationen. Mitt beteende var korkat, jag var lat, gjorde samma som jag gjort förr, följde förslaget jag fick, ansträngde mig inte att kolla upp, etc. Och det vet naturligtvis företaget att många gör. Och det tjänar de på. Jag betalte minst 10 ggr så mycket för den extra surfmängden än jag behövt göra.

Nå, det var en utvikning.

Nu ska jag läsa färdigt rapporten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer