Att välja fonder

Många fonder finns att välja på. Mycket finns att ta hänsyn till när man väljer fonder. Bland annat det här:

"Mutual fund advertisements are far too effective. Fund companies often promote actively managed funds that have generated high returns, and investors flock to such funds. Unfortunately for these investors, there is little relationship between high past returns and high future returns.

Why doesn’t strong past performance continue? The primary reason is that luck is a major factor in fund returns, and luck generally does not persist. Investors tend to overlook the role of luck in fund returns. There are thousands of actively managed equity funds, so even if all fund managers were randomly picking their portfolios by throwing darts at a stock page, a large number of funds would still soundly beat market averages."

Citatet är hämtat härifrån.

Det där gör att man bör förhålla sig starkt skeptisk inför fondbolagens marknadsföring av aktiva fonder och närhelst det går kan det nog vara klokt att välja indexnära fonder identifierade som sådana.

Själv har jag dock ett antal fonder som är aktivt förvaltade, vilket beror på att jag med den begränsade tid jag har inte hittat indexnära fonder som täcker vissa vinklingar som jag vill ha bland mina fonder.

För en tid sedan ökade jag dock kraftigt inslaget av indexnära fonder i mina s.k. fondportföljer. Det gäller min Sverigefond, min Asienfond, Min Japanfond och min USA-fond. Samtliga dessa är indexfonder, med en fondavgift om 0,20 %. Och dessa kommer att utgöra den breda basen i mitt sparande.

Det här gör också att väljandet av fonder utifrån blaskornas fondbetyg eller Morningstars stjärnor med största sannolikhet inte är värt besväret.

För egen del ägnar jag i alla fall mer tid åt att läsa på om regioners och branschers utveckling, än åt att kika på historiska utfall av fondkontokurserna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget