En utmaning

Det finns en tjomme som heter Dave Bruno, som har lyckats sätta en utmaning i rullning. Den går ut på prylbantning, på att rensa bort onödigheterna.

Tanken är att rensa prylar tills dess man har 100 kvar. Inte mer. Inte mindre. Övningen är redan på tankestadiet spännande, då den tvingar en att fundera igen om vad man har, vad man behöver, vad man verkligen vill ha och vad man bara har för att man har det, men som man egentligen struntar i.

Själv vet jag vad jag har. Det finns registrerat i en app jag har. (Skälet till det går jag förbi. Nedtecknandet av ägodelarna skedde i speciell situation. Men eftersom det nu gjordes har jag fortsatt att uppdatera registret.)

Jag har:
- 343 böcker
- 154 CD-skivor
- 11 elektronikprylar
- 138 klädespersedlar, där dock vissa räknas i klump
- 4 konstföremål som har nån slags värde
- 9 möbler, även här räknas somt i klump, t.ex. köksstolarna
- 10 par fotbeklädnader (skor, kängor, sandaler, etc)
- 3 farkoster, varav en bil
- 66 grejer jag räknar som fritidsutrustning
- 47 hushållsgrejer, där somt räknas i klump
- 11 mer personliga prylar
- 33 verktyg, där somt också räknas i klump

Förbrukningsartiklar räknas inte in.

Allt som allt omfattar registret 829 poster. Jag har alltså en resa att göra, om jag nu ska ner till 100.
Det ska jag nog inte. Men jag har betydligt mer än jag strikt behöver. För gör jag en lista över sånt, blir den kort.

Så nog finns det möjligheter att rensa.
Det gör det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer