Festligt

För några dagar sedan skrev jag en liten personlig betraktelse kring mitt orangea kuvert och informationen i detsamma, som jag då har en del synpunkter på utifrån mitt eget snäva perspektiv.

Nu visar det sig att myndigheten har folk anställda som ägnar sig åt att spana på vad som skrivs i sociala medier och därtill ge sig till att kommentera och söka ställa till rätta. Man kan väl anta att uppdraget handlar om att säkerställa att korrekt information kring pensionssystemet  når ut och inte att det handlar om att påverka eller styra opinionsyttringar kring systemet.

Som relativt nybliven bloggskribent är det i alla fall kul med kommentarer, det må man medge.

Ändå blir jag fundersam. Vi har ju ett läge i landet där media är pressade och där den granskande journalistkåren är krympande i antal och resurser. Samtidigt har företag, myndigheter och andra organisationer expanderat sina kommunikationsavdelningar. Ett uttryck för det är just att man har anställda vars uppgift det är att spana på sociala media efter vad såna som jag skriver och bemöta eller kommentera det. Det gäller alltså inte bara Pensionsmyndigheten, utan även kommuner och landsting och andra inom den offentliga sektorn.

Vad det innebär för möjligheterna till oberoende kritisk granskning och debatt kan man grunna över. Själv är jag inte odelat positiv till utvecklingen.

Det är jag inte.

Men det var kul att få en kommentar till det jag skrev.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer