Floskler

Sådana är besvärande, kan jag tycka, men ändå ganska svåra att undvika, om man nu ger sig till att använda språket som kommunikationsmedel.

I mitt förra inlägg slängde jag i alla fall ur mig en sån: Kunskap är makt. Och så är det ju inte, inte med automatik. Det räcker inte att besitta kunskap, mycket beror på om och hur man använder den kunskap man har tillgång till.

När jag nu kikar litet närmare på uttrycket, ser det assymetriskt ut. Kunskap kan medföra makt, men behöver inte göra det. Däremot är det nog så att brist på kunskap också medför brist på makt. Eller kraftigt ökar risken för det.

Med privatekonomiska frågor har det här att göra med de förutsättningar man har att själv ta kontroll över saker och ting. Vilket är den fråga jag sysselsätter mig med idag. Och lär återkomma till.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Fattiga och rika