Om att bli lurad

För en tid sedan skrev jag ett inlägg här om en korkad konsument, som var jag. Inlägget handlade om hur jag genom att under månaden fylla på med 1 GB per gång till min mobilsurf hamnade i läget att ha betalt 2500 kr för en tjänst jag kunnat få för en hundralapp. Grundfelet jag gjorde var att jag inte kollade upp den fullständiga prisinformationen och matchade det mot den surfmängd jag normalt sett använde.

Mitt fel, alltså. I grunden. Men inte bara. För om man nu kollar utformningen av det SMS jag då brukade få från Telia när min surfmängd började ta slut, kan man se att jag (och många andra) varit utsatt för en subtil form av manipulation.

Informationen i SMS:et från Telia var uppbyggd ungefär så här (punktar delarna, formuleringarna är inte exakta):

1. Hej, din surfmängd börjar ta slut och då blir det långsamt och svårt att surfa.
2. Du kan återställa din surfmängd så att allt funkar igen.
3. Vi tror att 1 GB för 69 kr kan passa dig.
4. Beskrivning av tillvägagångssätt (typ "skicka sms till nuffer med texten 1GB")
5. Vill du ha fullständig prisinfo, följ länken länk.

Som sagt, det är inte exakta formuleringar, utan uppbyggnaden av meddelandet som här anges. Och det är oerhört genomtänkt och bygger på principer som att de flesta av oss inte tänker ordentligt, följer våra vanor, inte vill drabbas av förluster, m.m.

Särskilt den tredje punkten är intressant, för här föreslår Telia det absolut dyraste alternativet, som en slags vänlig gest. Och den fullständiga prisinformationen ligger så klart gömd i länk nästan ingen klickar på.

Meddelandet är oerhört skickligt byggt, men manipulativt som själva attan, samtidigt som företaget sett till att något formellt fel inte begås. - Typ: "Vaddå? Det finns ju länk till den fullständiga prisinformationen. Vad är problemet?"

Jo. Problemet är att marknadsförarna använder kunskap om hur människor i allmänhet fattar beslut i syfte att manipulera dem till sämre val än de skulle ha gjort med en annan uppläggning av informationen.

Ett exempel på hur man i marknadsföringsbranschen resonerar finns här. Och alla manipulationstekniker som tas upp i den artikeln finns inbyggda i utformningen av Telias SMS.

Kunskap är bra. Då kan man lära sig motmedel mot såna där.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Fördelning inom Min Egen Fond