Äta hemma eller äta ute?

Till de konsumtionsmönster jag har hör att jag äter luncherna ute och att jag alldeles för ofta väljer att dinera på lokal, som det hette förr. Och det skulle väl inte vara något bekymmer om det nu inte var för den saken att det kostar litet mer att äta på lokal än hemma.

Här gäller alltså frågan den om vilka kostnader jag kan kapa.

Nu är det i och för sig så att jag gillar att käka ute, särskilt luncherna. Och om prisutvecklingen där är/har varit human i jämförelse med hemmaätande, kanske det inte betyder så mycket.

Så gick funderingarna för en stund sedan.

Raskt kollade man på SCB. KPI för tre varugrupper, sedan 1981.

Resultat: Det har relativt sett blivit dyrare att käka ute (se diagram).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget