Helårsprognos 2016

Sitter och kikar framåt. Och om resten av året går in i normalläge, kommer det den sista december att se ut så här för hur min balansräkning utvecklat sig under 2016. Utfallet för 2015 ges i parentes.

Samlade tillgångar: + 14 % (10 %)
Finansiella tillgångar: + 30 % (22 %)
Reala tillgångar: -15 % (-7 %)
Skulder: -15 % (-42 %)

Eget kapital: + 17 % (+ 21 %)

Uppskattningen bygger på hittillsvarande resultat samt de sparplaner jag har och de avkastningsantaganden jag gör långsiktigt.

Minskningen av de reala prylarna ligger i linje med min ambition att inte äga mer än jag behöver, men med viss hänsyn till behovet av ersättningsanskaffningar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer