Men i vad bör man ha sin pengar?

Köpet av den där fonden backad av fysiskt guld har föranlett vidare funderingar kring var man egentligen har sina pengar. Tidigare grunningar i den vägen har främst rört allokeringen över geografiska regioner och där har jag landat i principen att regionens andel av världsekonomin tillsammans med allmänna förväntningar om tillväxt och stabilitet bör få styra. Och det gör i mitt fall att mer ska till USA och Asien, mindre ska till Sverige och inget (eller väldigt litet) ska till Afrika, Latinamerika eller Östeuropa. Omviktningen sker främst genom köp av indexfonder.

Men sen kan man ju fundera över tillgångsslag också. Och när man bara har fonder kan det vara litet småtrixigt att hålla reda på. Men Morningstar har en XRay-funktion som kan användas bland annat för att få koll på fördelningen över branscher. Som bänkmärke för jämförelse använder jag då AP7 Aktiefond och jämfört med den har jag mer i teknik, fastigheter, råvaror, energi och sjukvård, vilket avspeglar mitt val av branschfonder. Mindre har jag i finans, konsument, kommunikationstjänster och allmännyttigt. Jämnt väger det bara för industri. (Här är den nyköpta exponeringen mot fysiskt guld borträknad, eftersom jag inte får fatt på den fonden på Morningstar.)

Andelen jag har i råvaror och energi uppgår tillsammans till 14,5 %, medan AP7 har 10,8 % där. Men det jag har i den vägen är exponering mot företag, inte mot råvaror och energikällorna i sig. Och där är det mina funderingar nu gäller.

Är det värt ansträngningen att ge sig på råvaror direkt? Andra tillgångsslag som ligger närmare realekonomin än aktier i fonder gör?

Mycket finns: vatten, jordbruk (boskap, grödor som vete, majs, ris, kaffe, apelsinjuice, etc), mark, infrastruktur (vägar, järnvägar, kanaler, broar, flygplatser, hamnar, etc), olja, elektricitet, basmetaller (koppar, nickel, zink, aluminium mm) och ädelmetaller (guld, silver).

Läser och grunnar. Perspektivet är långsiktigt. Problemet rör vad man kan tro om den framtida relativprissättningen kommande tre-fem år. 

Misstänker nämligen att aktiemarknaderna i världen kan komma att tappa mot annat framöver, men kan för litet för att dra bestämda slutsatser. Utvecklingen för guld och silver kommer jag att följa noga. Olja och energi också. Men sen? Gissningsvis kan vatten och livsmedel vara värt att hålla ögonen på, med tanke på hur utbud och efterfrågan kan tänkas skyfflas om. Infrastruktur ter sig också intressat, både vad gäller nybygge och drift, men mer som stabiliserande del i portföljen. Mest osäker känner jag mig kring basmetallerna.

Vart är världen på väg? - Säga vad man vill, men sparfunderingar är allmänbildande, trots att man nu väldigt litet begriper.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt