Mitt beroende av grisar

I söndags skrev jag ett inlägg, där jag grunnande litet över var man bör ha sina pengar. Frågan är mångbottnad och den omfattar funderingar som rör såväl geografi, som tillgångsslag.

När det gäller geografi har den senaste tidens oro skyfflat om litet. Andelen jag har i Asien har ökat, medan andelen i Europa har krympt så pass mycket att om den ligger kvar på den nivån så är det läge att köpa mer när nästa månadssparslant ska slängas in i den s.k. portföljen. Andelen i USA har också krympt, tvärtemot planerna. Det sistnämnda beror dock mest på att jag ägnat mig åt att köpa råvaror och guld.

Fördelningen i Min Egen Fond över tillgångsslag framgår av tabellen nedan. Informationen bygger på den genomlysning av innehavet man kan få via Morningstars XRay-funktion. Här kan man se att jag i jämförelse med statliga AP7 Aktiefond ligger rätt kraftigt överviktad i råvaror, fastigheter, energi och guld (som jag brutit ut till en egen kategori). Jag ligger också överviktad mot teknik.

Underviktad är jag mot finans. Bland annat.

I det stora hela är jag rätt nöjd med fördelningen som den ser ut nu, för om det går som jag tror de närmaste två åren, kan resultatet bli bra. - Men det är ju som alltid i såna här sammanhang en gissning.

Mitt beroende av grisar? - Jo, Det uppgår till ca. 0,08 % av det aktuella portföljvärdet. Och kommer i från den vikt grisarna ges i Handelsbankens råvaruindexfond. Som jag nu lagt en liten slant i. Tyngst där väger energi (50 %). Basmetallerna står för 23 %. Grisar och kossor står tillsammans för 9 %. Såna saker som växer (kaffe, vete, sojabönor) står för 8 %. Och guld och silver står tillsammans för 10 %.

För övrigt noterar jag att det för närvarande är s.k. guldrally.

Jämförelse mellan Min Egen Fond och AP7 2016-07-06

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer