Semester och egotripp

Och även om jag nu inte har tänkt röra mig upp till just nedan avbildat bergs högsta topp, har jag inte tänkt vara helt overksam.

Vila gör man ofta genom aktivitet, bara det är en annan typ av aktivitet än den man vanligtvis ägnar sig åt.

Så de kommande veckorna kommer det att bli en eller annan utfärd. Kostnaderna för bränsle till bilen kommer att stiga och intrycken från landets glömda delar likaså. För den första veckan ska ägnas åt en egotripp, dvs. mer eller mindre planlöst bilirrande efter små inlandsvägar med ungefärlig riktning mot huvudstadskommunen. Här gäller det att skölja hjärnan ren genom att ersätta arbetets mentala kategorier med helt andra intryck.

I mitt tycke är det den allra bästa starten på semestern, att ensam ge sig av från vardagsmiljöerna. Det behöver inte vara många dagar, men en tur för sig själv några dagar är frigörande.

Intryck och reflektioner från turen torde efterhand landa på bloggen uppblandat med teser och tankar om privatekonomins mening och mål. För såväl konsumtion som sparande sker ju inte direkt för sitt eget syfte. Inte för mig. Jag konsumerar inte för konsumerandets skull, lika lite som jag sparar för sparandets skull. I båda fallen handlar det om nytta, välbefinnande och livstillfredställelse. Och om hur dessa mer eller mindre undflyende kvantiteter påverkas av ägda prylar, konsumerade tjänster samt av tillgången till ackumulerat kapital.

Och kanske, kanske vinner jag under semestern den där jackpotten på eurojackpottspelet.

Medan jag rör mig genom landet till veckan kommer jag att fundera över om jag skulle bli lyckligare då och i så fall hur mycket och hur länge.

Svaret på den frågan misstänker jag inte alls vara så självklart som man skulle kunna tro.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Fördelning inom Min Egen Fond