Värdet av en plan

I ett tidigare inlägg skrev jag att jag kort skulle kommentera utfallet av mitt sparande i förhållande till den plan jag har.

Det kan göras på många sätt. Ett är att redovisa hur min nettoförmögenhet utvecklats från december 2013 samt hur jag tänker mig att den ska utvecklas fram till december 2018. Grunden för tänkandet är långsiktighet, såväl bakåt i tiden, som framåt. Tidsperspektivet jag valt är tre år bakåt och tre år framåt, men eftersom nu halva 2016 har gått blir det i realiteten tre och ett halvt år bakåt och två och ett halvt år framåt. Jag rullar alltså inte perioderna.

Nåväl, utvecklingen syns i diagrammet nedan. Som synes har det rullat på bakåt ungefär i den takt jag tänker mig att det ska rulla framåt. Planen har fungerat och ligger i stora drag fast.

Värdet av den grafen - och andra liknande - är bland annat att händelser likt Brexit visserligen leder till justeringar i sparandet, men inte till panik och kaosförsäljningar, exempelvis. Så värdet av att ha en plan är dels att jag kan simulera olika utfall, dels att den underlättar långsiktighet.

Med det är jag väldigt nöjd.

Och om det nu blir ett storsläpp på marknaderna, kan jag ändå ta det rätt lugnt.

Nettoförmögenhetens utveckling - utfall och plan

Kommentarer

  1. Kul att det går enligt plan - grattis/bra jobbat! Jag hoppas att det fortsätter på det viset och tack för att du delar med dig av dina tankar och resultat.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget