Söndag morgon - noteringar

Sociala medier. - Fejsbokk är ju ett ställe som ibland erbjuder ett visst nöje, men på senare tid är intrycket att flödet av kommersiella inslag som annonser har exploderat. Och det medför för min del att intresset att hålla sig uppdaterad kraschlandat.

Igår gjorde jag dock ett försök att rensa flödet genom att avböja alla inlägg från ett antal stora företag. Och flödet i stort tvärbromsade. Bra så, men värdet av FB ter sig i mina ögon vara en aning uppblåst.

USA-valet. - Galet. Oroande. Och på upploppssträckan. Här håller man tummarna för att världen ska slippa Trump, men håller öppet för att världens dumskallar än en gång kommer att vara tillräckligt många för att ställa till problem. Liksom de gör här hemma. Bekymrad är jag här över den begränsade förmåga dumskallar har till mer kvalificerade intellektuella resonemang, höjda någon eller några nivåer över sina snävt definierade identifikationer med slarvigt avgränsade sociala kategorier. Stringens i tankeapparaten tycks stå lågt i kurs numera. Men man må själv i alla fall sträva efter att inte dras ner av dumheterna.

Snö. - Med högt tonläge talas det i media om kaosväder och klass si-eller-så-varningar. Såväl SMHI som media larmar. Väldigt högljutt och numera verkar det vara så att var väderändring nära nog kommer att leda till katastrofer, massdöd och landets undergång. Det kontraproduktiva i ett evigt ältande av vargen-kommer-budskap tycks aldrig kontempleras. Och det gäller flera områden i samhället: försvar, terrorism, kriminalitet, skolresultat, arbetsrelaterad hälsa, matvanor, etc. För egen del blir man trött av bristen på sans och balans. Visst, det är vinter. Då snöar det och blir kallt och halt. Något nytt med det?

Fonder, sparande och sånt. - Mot bakgrund av mycket avskärmar jag mig också från det dagsaktuella flödet av "information" kring sådant. Planen är långsiktig. Och den tar sikte på balans och utveckling. Och riskspridning. De närmaste 6-12 månaderna kan bli mindre roliga, men än känner jag att jag har handlingsutrymme nog att nå mina aktuella mål, som nu formuleras i termer av den tid (2 år) jag ska kunna klara mig utan inkomst utan att behöva ändra livsföring. Jag ligger däromkring i tillgångar nu. Och årets avkastningssiffra ligger f.n. kring 16 %. Men tiden går och det finns att annat mål som oftare dyker upp i sinne: tillräckligt för att kunna lämna arbetslivet vid 60. Som prognosen nu ser ut, kommer jag inte att klara det, inte utan betydande inskränkningar i nuvarande och önskad livsföring. Men det finns möjligheter och det är bland dessa jag nu spårar runt i mitt läsande och spanande.

Årsskiftet. - Mitt trygghetssparmål är alltså snart uppfyllt. Det kan ske inom en månad eller förskjutas en bit in på det nya året, men inte mer än så. När det är nått kan nysparandet till delar komma att söka sig mot större risk. Spekulationsdrivet. Men det återstår att se. Idag är det söndag. I början av vintern. Och en dag av funderingar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer