Den litet längre sikten

Det här med sparande kan emellanåt kännas litet långsamt kan jag tycka och ibland blir jag litet otålig. Möjligen har det att göra med minnen från det kvalificerade vansinne som rådde inför millennieskiftet, då det mesta som skrevs om aktier och fonder gick ut på att hitta kursraketer som mångdubblade sitt värde på några månader. Den nya ekonomin låg i botten och jakten på förhoppningsbolag låg i tiden.

Det sprack, naturligtvis.

Den senaste svängen in i sparande och investeringar inledde jag den 1 januari 2012. Dagen innan gjorde jag mig skuldfri och avslutade därmed en period i livet som ekonomiskt sett varit mindre kul. Återhämtningen hade då tagit tre år efter den lägsta punkt som nåddes i slutet av 2008. Från och med januari 2009 vände det dock och sedan dess har det trampat på uppåt.

Nå, där i början av år 2012 stod jag inför ett val. Omsätta den disponibla inkomsten i konsumtion och låta ev. överskott osystematiskt ackumuleras på konto? Eller inleda ett systematiskt sparande i fonder?

Det blev det senare. Och graden av systematik tilltog efterhand, vilket bland annat resulterade i ett Excel-ark jag använt sedan dess. Arket visar min balansräkning månadsvis sedan den 31 mars 2012. Några rader i det indexerar också bland annat mina samlade finansiella tillgångar och min nettoförmögenhet. Datum för index = 100 sattes till den 31 december 2012.

Den indexerade utvecklingen för finansiella tillgångar och eget kapital visas i diagrammet nedan.

Det har gått rätt bra. Men det har alltså varit gnetigt. Inte så att jag känt att jag avstått från sånt jag velat göra, för det har jag inte. Det jag velat göra, har jag gjort. Men jag samlar inte på mig prylar. Tvärtom, jag försöker banta bort onödigheter i den vägen. Under den beskrivna perioden har jag också köpt en bil och betalat av den. Köpet syns som hack i början av kurvan.

Nu är det snart årsskifte igen och som vanligt funderar jag på om och i så fall hur jag ska fortsätta med sparandet. Den modell jag följer har justerats efterhand. Nytt är en liten aktieportfölj. Nytt är också kulsparandet på sluta-röka-kontot. De pengarna kommer inte att investeras, utan ska gå till roliga prylar eller aktiviteter. Köps prylar ska de användas. Sånt som inte används ska bort.

Jag befinner mig alltså längst till höger i diagrammet. Och grunnar över hur den fortsatta kurvan kommer att se ut.

Indexerad utveckling av finansiella tillgångar och eget kapital (Index = 100 121231)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer