Mina innehav - det man nu äger (12)

Den fjärde fonden i branschblocket är en råvarufond. Branschblocket ska tillsammans stå för 20 % av innehavet i Min Egen Fond.

Handelsbanken Råvaror
Fonden är en indexfond som går mot 15 råvaror, alltså inte råvaruproducenter, utan själva råvarorna. Förvaltningsavgiften ligger på 0,70 %. Och anledningen till ägande är egentligen riskspridning och variation. Fonden ska totalt sett så för 3 % av innehavet i Min Egen Fond.

I fonden finns inga företag, utan omkring 15 st råvaror som är viktiga för de nordiska ekonomierna. De råvaror som har störst vikt är olja, elektricitet, koppar, aluminium och guld. Konkret består innehaven av div. papper som i sin tur går mot själva råvarorna. Jag tvivlar starkt på att man har en hög aluminium i fysisk form, om man så säger.

Värderingen (p/e) anges av Morningstar till 14,4, men jag vet inte om det är något att bry sig om. Värdeutvecklingen för mitt innehav sedan köp ligger för närvarande på 14,5 %.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget