Mina innehav - det man nu äger (4)

Min Egen Fond är ju indelad i ett antal kategorier. En av dessa utgörs av fem "huvudregioner" och den fjärde av dessa är Japan. De fonder jag har och som är inriktade på de fem huvudregionerna utgör basen i mitt sparande och det jag har där ska tillsammans stå för 55 % av mitt innehav.

SPP Aktiefond Japan
Fonden är en indexnära aktiefond som i sina placeringar söker att efterlikna utvecklingen på den japanska aktiemarknaden. Dess andel av Min Egen Fond ska vara 5,5 % enligt min valda viktmodell. Förvaltningsavgiften är 0,20 %. Mitt syfte med att äga fonden är rakt på sak: Bred och billig exponering mot den japanska aktiemarknaden.

I fonden finns 241 företag, där de tio största innehaven står för 19,8 % av fondens värde. De tio största innehaven är: Toyota, Mitsubishi UFJ Financial Group, SoftBank Group, Sumitomo Mitsui Financial Group, KDDI, Honda Motor, Mizuho Financial Group, Sony, Keyence och NTT DOCOMO.

Värderingen (p/e) ligger nu på 15,3. Och värdeutvecklingen för mitt innehav sedan köp ligger strax under 19,5 %.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Omviktning