Mina innehav - det man nu äger (5)

Den femte huvudregionen jag inriktar basen i mitt sparande på är Sverige. Tanken är att min Sverigefond ska stå för 5,5 % av innehaven i Min Egen Fond. Totalt sett ligger mer av mina sparslantar i landet, vilket är en följd av att jag har andra fonder som innehåller svenska papper och att jag nu har en del aktier också. Annars är jag av åsikten att man bör akta sig för s.k. home bias, eftersom världens ekonomi är mycket större än den svenska. På sikt tänker jag mig att den andel av mina sparslantar jag har i svenska tillgångar bör minska. Men just nu ser det ut som det gör.

Robur Access Sverige
Fonden är en indexnära fond, som investerar i företag i olika branscher i Sverige. Förvaltningsavgiften ligger på 0,20 % och det var tungt vägande bakom valet av fonden. Och just denna fond ska alltså stå för 5,5 % av det samlade innehavet i Min Egen Fond. Den står just nu för 7,2 % av mitt innehav och ligger på vanligt fondkonto, inte ISK, varför inga nyköp görs alls.

I fonden finns 86 företag, där de tio största innehaven står för 47,9 % av fondens värde. De tio största innehaven är: Nordea, HM, Swedbank, Handelsbanken, Atlas Copco, Assa Abloy, Volvo, SCA Ericsson och SEB.

Värderingen (p/e) ligger f.n. på 16,9. Och värdeutvecklingen för mitt innehav sedan köp är för närvarande 47,9 %.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget