Mina innehav - det man nu äger (6)

Den andra delen av Min Egen Fond består av tre geografiska sidoregioner: Afrika, Latinamerika och Östeuropa. Huvudregionerna som gåtts igenom hittills ska stå för 55 % av innehavet, medan sidoregionerna tillsammans ska stå för 5 %.

Simplicity Afrika
Fonden är en ganska fokuserad fond, men som strikt placerar enligt någon form av kvantitativ modell, vilket innebär att varje innehav i fonden ska kunna motiveras statistiskt. exakt vad det betyder, har jag ingen aning om. Men fonden innehas då jag vill ha en fond som inriktar sig på Afrika. Jag har haft en sådan förr, en som Robur drev, men de lade ner den. Förvaltningsavgiften i den nu ägda fonden är ganska hög, 1,90 %, men kontinenten har en betydande tillväxt och det kan vara värt att ta avgiften för att kunna ta del av den. Fonden ska enligt min viktmodell stå för 2 % av mina innehav.

I fonden finns nu 50 företag, där de tio största står för 42,6 % av fondvärdet. Mest pengar landar i Sydafrika. Företag i Nordamerika och Europa kan finnas i fonden i den mån de har verksamhet i Afrika. De tio största innehaven är: Vodacom Group, British American Tobacco, Safaricom, Cie Financiere Richemont, Redefine Properties, AVI, Growthpoint Properties, Mondi, Bidvest Group och Tiger Brands.

Värderingen (p/e) ligger för närvarande på 12,1. Värdeökningen sedan köp för mitt innehav ligger just nu på 3,2 %. Det är ganska nyligen jag har gått in i fonden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget