Mina innehav - det man nu äger (9)

Det tredje blocket i Min Egen Fond består av ett antal branschfonder. Tillsammans ska blocket stå för 20 % av innehavet i min egen fond. Här är tanken att söka komplettera den grund som byggts i form av geografiska huvudregioner och geografiska sidoregioner. För närvarande är slantarna placerade i fonder inriktade på läkemedel, teknologi, fastigheter, råvaror och klimat/miljö.

Robur Medica
Fonden placerar globalt i aktier i bolag verksamma inom den hälsorelaterade industrin, såsom läkemedel, bioteknologi och hälsorelaterad service. Den är vald som "balansfond" i syfte att ha en bra riskspridning totalt bland innehaven. Förvaltningsavgiften ligger på 1,25 % per år och fonden ska totalt sett stå för 6 % av innehaven i Min Egen Fond. Den ligger på vanligt fondkonto, så nyköp görs inte.

I fonden finns 39 företag, så fonden är ganska fokuserad. De tio största innehaven står för 53 % av fondvärdet. Det tio största innehaven är: Johnson & Johnson, Merck, UnitedHealth Group, Shire, Novartis, Calgene, Allergan, Astellas Pharma, Novo Nordisk och Biogen. Fonden bidrar till att öka andelen av mina slantar som jag har i Nordamerika, särskilt USA.

Värderingen (p/e) ligger på 20,1, så den är ganska hög. Värdeutvecklingen för mitt innehav sedan köp ligger på 21,1 % just nu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget