Mina innehav - det man nu äger

Som fondsparare har man ju inte alltid koll på vad man egentligen äger via fonderna. Och detsamma kan egentligen sägas om det man äger via investmentbolag. Så i syfte att få litet bättre koll tänkte jag i en serie inlägg kort kommentera mina innehav och varför jag har dem. Jag börjar med mitt största innehav:

SPP Aktiefond USA
Fonden är en indexnära aktiefond som i sina placeringar söker att efterlikna utvecklingen på den amerikanska aktiemarknaden. Förvaltningsavgiften ligger på 0,20 % och jag äger fonden då jag siktar på att ha en bas i indexfonder inriktade på ett antal stora geografiska huvudregioner. Fonden ska i enlighet med min valda viktmodell över tid stå för 16,5 % av det totala innehavet i Min Egen Fond.

I fonden finns 592 företag, där de tio största innehaven står för drygt 17 % av fondvärdet. De tio största innehaven just nu är Apple, Microsoft, Exxon Mobil, Johnson & Johnson, Amazon.com, General Electric, JPMorgan Chase, Facebook, Wells Fargo och Alphabet.

Värderingen (p/e) ligger när det här skrivs på 19,7 och hittills har mitt innehav ökat i värde med drygt 21 %.

För min del känns fonden som en hörnpelare i mitt fortsatta sparande.

Kommentarer

  1. Jag tror också att det här är en bra basfond, ett ankare; stabilitet. Har den i mitt PPM-sparande.

    SvaraRadera
  2. Mina ankare: Beskriven USA-fond och Robur Access Asien, SPP Japan, Robur Access Europa och Robur Småbolagsfond Europa samt Robur Access Sverige. Tillsammans ska de stå för 55 % av innehavet. I PPM har jag soffan.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Omviktning