Mina innehav - vad man nu äger (3)

Så har då turen kommit till den tredje största av de huvudregioner som utgör basen i mitt fondsparande. Det handlar om Europa, som enligt min valda viktmodell ska stå för 11 % av innehavet i Min Egen Fond. Här har jag två fonder, en bred indexfond och en småbolagsfond. Småbolagsfonden ligger på ett vanligt fondkonto, medan indexfonden finns i ett ISK. Nyköp sker enbart i indexfonden, medan småbolagsfonden får guppa på på sitt eget sätt.

Robur Access Europa
Fonden är en bred indexfond som investerar i 15 europeiska länder. Förvaltningsavgiften är låg och ligger på 0,20 %. Skälet till att jag har fonden är att jag vill ha lämplig exponering i bred indexfond mot just Europa. Den låga förvaltningsavgiften vägde tungt vid valet.

I fonden finns 444 företag, där de tio största står för 18,5 procent av fondvärdet. Fondens tio största innehav: Nestle, iShares MSCI Europe, HSBC Holdings, Roche, Novartis, Total SA, Royal Dutch Shell PLC Class A, BP, British American Tobacco och Royal Dutch Shell PLC B.

Värderingen (p/e) ligger när detta skrivs på 16,4. Mitt innehavs värdeökning sedan köp är i skrivande stund ungefär 7,5 %.

Robur Småbolagsfond Europa
Fonden investerar i små och medelstora bolag inom olika branscher. Förvaltningsavgiften ligger på 1,28 %, vilket är bra mycket högre än i mina indexfonder. Jag har haft fonden ett tag och den skaffades för att jag då tyckte att just småbolag kunde vara litet småintressant. Jag har kvar den för att den ligger på ett vanligt fondkonto och jag har ingen lust att sälja. Nyköp görs f.n. inte.

I fonden finns 47 företag, där de tio största innehaven står för 37,8 procent av fondvärdet. De tio största innehaven är Provident Financial, Duerr AG, Aurelius Equity Opportunities, Protector Forsikring, Schoeller-Bleckmann Oilfield Equipmet, Alten, CD Project, Micro Focus International, Fuchs Petrolub och Grand City Properties.

Värderingen (p/e) ligger just nu på 14,9. Värdeökningen sedan köp för mitt innehav ligger ungefär kring 43,5 %.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer