Min Egen Fond - vikter

Eftersom det snart är årsskifte håller jag på att se över sparandet i Min Egen Fond och hur den önskvärda viktningen mellan tillgångarna bör se ut. Viktningen framgår under fliken för Min Egen Fond. Den månadsvisa insättningen i fonden ska uppgå till 6 000 kr under år 2017.

De förändringar jag nu gör är

- vikten för guld minskas från 5 till 2 % av innehavet. Konkret innebär det att nuvarande innehav behålls, men inga köp görs förrän viktmodellen tillåter det. Beroende på hur guldpriset utvecklar sig kan fonden också komma att avyttras, men det är inte dags för det än.

- vikten för likvida medel sänks från 5 till 4 % av innehavet. Jag vill ha en slant redo, om köptillfällen anmäler sig. Men eftersom räntan på kontot bara ligger på 0,3 % per år vill jag inte ha för mycket där. Det kan bli så att jag sänker den önskvärda vikten ytterligare framemot sommaren.

- vikten för investeringar i lån sätts till 4 % av innehavet. Här handlar det om att minska nysparandet i aktier till förmån för annat. Jag misstänker alltså att avkastningen för mina fonder kommer att gå ner nästa år och jag vill ha ett alternativ som sprider riskerna. Så jag har öppnat konto på Lendify och kommer att avdela mellan 16 och 33 % av nysparandet dit under år 2017. Sedan får jag se.

Den nu satta viktmodellen tänker jag låta gälla fram till den 30 juni 2017. Då omprövar jag den. Det betyder nu inte att jag kommer att justera den faktiska fördelningen omedelbart genom köp och sälj, utan justeringarna sker genom hur kommande köp görs.

Under det första halvåret 2017 är planen att 36 000 kr ska in i Min Egen Fond. Det innebär som läget ser ut just nu att prioriteringsordningen för köp är: Asien, USA, Lendify, Europa, Klimat, Läkemedel, Japan, Råvaror, Aktier, Latinamerika, Teknologi, Afrika och Östeuropa. Som läget ser ut nu kommer inga köp att ske i Guld, Sverige eller Fastigheter. Men prioritetsordningen är dynamisk och justeras efter vad som månadsvis går upp eller ner. Sådant som går ner prioriteras för köp.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget