Stuff

Har skrivit om det förr: Jag äger inte mycket. Mina prylar står f.n. för ca en fjärdedel av värdet av vad jag har. Ändå tycker jag att jag har för mycket.

Det jag har:
1. Fordon. En bil och en cykel. Som tillsammans står för 36 % av prylarnas samlade värde.
2. Kläder. Jag har (mer än) vad jag behöver, men behöver rensa och byta ut. Tillsammans står persedlarna för 18 % av prylvärdet.
3. Utrustning. Tält, skidor, verktyg, stekpannor, knivar m.m. Står tillsammans för 17 % av prylvärdet.
4. Böcker. En last. Har fyllt på och behöver rensa. Står för 15 % av prylvärdet.
5. Elektronik. Routrar, paddor, iFånen m.m. Ingen TV. Står för 7 % av prylvärdet.
6. Konst. Har några föremål av värde. Skattar det till 4 % av det samlade prylvärdet.
7. CD-skivor. Har drygt 150 av varierande kvalitet. Överskattar värdet till 2 % av prylvärdet.
8. Möbler. Bor litet, så det rör sig inte om mycket. Köpt billigt. Och onytt. Står för 1 % av prylarnas värde. Ska ev. byta ut något till något nyare.
9. Skor. Har totalt tio skodon, i varierande skick. Ska rensa bort delar av vad jag har. Här finns behov av inköp. Står för 1 % av nuvarande prylvärde.

Jag äger inte min bostad, utan hyr. 

Listan över ägda prylar omfattar nu 859 poster. Den ska bantas. Men det går trögt. Sedan jag bestämde mig för att försöka minska antalet prylar har listan istället vuxit med 150 poster, mest böcker. Nu ska jag dock ta tag i rensningsprojektet. En del lump ska rensas ut först och i morgon börjar jag granska bokbeståndet för att avgöra vad som ska bort därifrån. Och CD-skivorna ska nog väck allihop. Lyckas jag med det där kan jag nog få ner antalet poster till 600.

Vilket blir målet för 2017.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer