Tillbakablick

När jag började skriva den här bloggen för litet drygt ett år sedan var mitt sparande och min privatekonomi styrd med avseende på en viss kurva i ett visst diagram. Det diagrammet visas här nedan.

Då inriktade jag mig helt och hållet på att få den gröna linjen (= sparande minus lån) på att växa i planerad takt. Det innebar då i sin tur att jag fördelade överskottsslantarna på den blå kurvan (sparande) och den röda kurvan (låneamorteringar). Sedan dess har den röda kurvan pressats ner till noll och jag kan nu helt och hållet koncentrera mig på den gröna direkt.

Samtidigt innebär livet ständiga avvägningar. Och den avvägning jag nu gör är mellan konsumtion och sparande. Totalt sett rör jag mig nu inför 2017 med en tänkt sparkvot om 31,5 % av nuvarande nettolön. Det är för högt, så det kommer inte att hålla. En del av sparandet kommande år är alltså att betrakta som inom året omfördelad konsumtion.

Mitt egentliga korta sparande (och den sparkvot som knyts till det) består av insättning till sparkonto och köp av aktier/fonder. Om bara dessa poster räknas in, blir sparkvoten 21,9 %. Och den tänker jag definitivt hålla. Och om jag håller den (och avkastningen blir som jag tror), då kommer den gröna kurvan att bete sig som i diagrammet.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt