Åldrarna dansar i kaos och kramp

Och från den rubriken kan den "bildade" sluta sig till att skribenten är till åren kommen. Så pass i alla fall att skribenten anser det passande och lämpligt att citera Ulf Lundell i en inläggsrubrik.

Rubriken föranleds av att det faktum att en SVT-anställd säger upp sig i protest mot att arbetsgivaren inte "värderar äldres erfarenheter". Människan ifråga går sedan till News55, som är en slags nyhetssajt för seniorer och en företeelse jag känner mig tämligen skeptiskt inställd till. Affärsidén är uppenbarligen "nyheter av och för äldre" och det verkar som att jag anses höra till målgruppen.

Mot min vilja, måste jag säga. För om man nu har den minsta lilla nyfikenhet kvar vill man ju inte packa in sig själv i en bubbla av det slaget, utan istället förhålla sig öppen till influenser av litet olika slag. Emanerande från folk med litet olika bakgrunder. Och av olika åldrar.

Det svenska kategoriserandet må kanske ha sin bakgrund i det gamla, statliga Tabellverket, men nog är det litet grann av kollektiv OCD-varning på beteckningar som "unga vuxna" och "äldre äldre". Och liknande.

Nå, man väljer ju själv. Och för min del innebär det ett bortväljande av ålderskategorietiketterade nyhetssajter.

I ren protest.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt