Den tid det tar

Av och till, litet oregelbundet så där, brukar jag besöka mina diagram över den långa sikten. Dessa fyller den funktionen, att de håller mig på spåret. De visar hur det har varit och hur det kommer att bli, under vissa förutsättningar.

Det diagram som visas här nedan gäller utvecklingen av mina samlade tillgångar, blått, och mina skulder, rött. Diagrammet börjar när jag bestämde mig för att systematiskt börja spara igen och det slutar i december 2019, som är gränsen för innevarande planperiod. Jag planerar mitt sparande, i princip, tre år framåt i tiden. Det låter kanske litet knasigt omständligt, men är det inte, eftersom det bara handlar om att jag skriver fram föregående månad med tillägg av en fast sparsumma och de avkastningskonstanter jag använder, typ 0,7 % i värdeökning för fonderna per månad. Så när man väl satt modellen tar det just ingen tid, annat än månadens uppdatering av det aktuella utfallet.

Från och med 1 januari 2018 består sparandet per månad av 6000 kr in i fonder, 300 kr in i livförsäkringen samt 1000 kr i tänkt överskott på lönekontot. I övrigt har jag alltså lagt in lämpliga procentsatser för de månadsvisa värdeökningarna. Innevarande år ser det litet annorlunda ut, men inte mycket. Under resten av året i år sparar jag utöver ovanstående dessutom upp litet på buffertkonto och i det sluta-röka-sparande som snart är fullbordat.

Till vänster om den lodräta linjen i diagrammet visas utvecklingen som den faktiskt har sett ut.

Man blir inte rik av att spara som jag gör. Och det tar tid. Motivationen går upp och ner. Vid sådana tillfällen är det värt att kika litet på varifrån man kommer och vartåt man tänker sig att man ska.

Prognosen är naturligtvis osäker. Marknaden kan krascha. Men under normala förhållanden bör det kunna se ut så där ungefär. Utfallet bakåt visar att det sannolikt kommer att se litet hoppigare ut än vad plan och prognos säger. Men det visar också att envishet och litet disciplin ger resultat med tiden.

Nöjdast är jag dock med att det i dag inte finns någonting som är rött. Jag är skuldfri och löper på det viset ingen ränterisk. Och det känns faktiskt ganska behagligt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Fördelning inom Min Egen Fond