Konsumtionsreservationer

Merparten av det jag skriver här på bloggen har handlat om sparandet och hur jag tänker kring det. Någon gång har jag lagt ut texten litet kring hur jag tänker kring prylar och konsumtion i största allmänhet. De styrande principerna är ett lätt, rörligt och bekvämt liv samt anskaffning av de prylar man för det behöver, men inga prylar som man inte använder. Sånt ska rensas ut.

Men det där med att rensa bort har jag svårt för. Att kasta en t-shirt som är hel och fungerande är inte lätt, hur urtvättad och sladdrig den än är. Mina kläder och skor slits tills dess de är nära att falla sönder i atomer. Köp görs bara när jag måste, men tyvärr oftare än saker hinner slitas och rensas ut.

Jag avskyr att shoppa. Och när det någon gång inte går att undvika tänks behovet igenom innan besök på vald butik, så att den totala tiden från passage in till passage ut kan minimeras. Mitt senaste klädköp (två tröjor) genomfördes under fem minuter: in, till relevant reaställ, koll, bedömning, val, till kassa, betala och ut. Stor affär. Mellandagsrea. Mycket folk.

Dagen idag har ägnats skovård, undanläggning av vinterkläder och framplock av sommardito. Som det ser ut nu behöver jag inte köpa kläder alls innan hösten. Viss rensning av vinterbeståndet gjordes. Ett trasigt bälte slängdes tillsammans med två underställ som aldrig någonsin kommer att lukta rent igen. Väl använda. Köpta någon gång 1993-94. Hela. Men illaluktande. Trots tvätt.

Vad gäller sommarbeståndet pågår rensning. Strumpor slängs allteftersom hål identifieras. En bunt, dvs. fyra, urtvättade t-shirts har slängts. Den sista i den serien har jag på mig och den åker när det är dags att byta. Ytterligare en bunt om fem urtvättade svarta ska väck under maj. Ytterligare tre samt två vita pikétröjor står på tur. När det är klart kommer jag att ha fem t-shirts som kan användas i sommar samt en pikétröja. Beståndet av kortärmade skjortor kompletterar. Jag har fem. En av dessa ska bort. Efter en sista användningsomgång.

På skofronten gäller att vinterskorna nu har plockats undan. Här är jag väl försedd: två par oanvända kängor finns, ett par låga vandrarskor, ett par vinterkängor för gatubruk och ett par väl använda marschkängor från försvaret, tillverkade 1975 och köpta för femtio kronor 1997 eller så. Efter noggrann skovård för en stund sedan, kom jag fram till att beståndet är vad jag behöver nästa säsong. Inga köp kommer att behövas till hösten.

Inför sommaren har jag tre par lågskor. Ett par sjunger på sista versen, men kommer att fungera ytterligare någon månad om de utsätts för litet omsorg, vilket ska ske i morgon. De nertrampade löparskorna får göra tjänst även i sommar liksom de s.k. walkingskorna av märket Timberland som jag köpte för sex år sedan, har använt flitigt, men som fortfarande håller formen. Efter sommaren räknar jag med att rensa ut de som inte håller måttet. Men i år behövs inga nyköp.

Och därmed: Pengarna kan användas till annat än kläd- och skoköp. Ett tag till.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer