Påminnelse om sämre tider

Den sista december 2008 är ett datum jag av och till i tankarna återvänder till. Den dagen vände det nämligen, efter ca fyra års utförslöpa. Jag hade en slant på kontot, men inga reserver utöver den livförsäkring jag nätt och jämt klarade mig ifrån att börja behöva nalla på. Mina ägodelar bestod av böcker och lump och en bil i sämre skick som därtill börjat rosta. Mina skulder låg i nivå med mina samlade finansiella tillgångar. Mitt nettovärde låg i lumpen, böckerna och bilen.

Nu ser det annorlunda ut. Men av och till återvänder jag som sagt var till den där dagen. För att påminna mig. 

Det är värt mycket att leva på en litet lägre nivå än man skulle kunna. För utförslöpor kan komma att inträffa igen. Och den här gången står jag till skillnad från då rustad.

Och därmed är man då motiverad att hålla i på låg nivå två veckor till.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Fördelning inom Min Egen Fond