Privatekonomins hemligheter: Tillgångar

Utifrån mina funderingar är hemligheten bakom en god privatekonomi en livsföring som per lämplig tidsperiod innebär lägre utgifter än inkomster. Överskottet är definitionsmässigt detsamma som sparande. Och sparandet, överskottet, är vad som bygger tillgångar. Och tillgångar är bra att ha, av litet olika skäl.

När det sedan gäller vilka tillgångar som är bra att ha finns litet olika typer. En gruppering som kan göras är i finansiella respektive reala tillgångar. En annan indelning är i tillgångar vars värde med tiden ökar och tillgångar vars värde med tiden minskar. Och därmed kan man konstruera fyra högar.

För min del är fördelningen mellan finansiella och reala tillgångar idagsläget 77/23. Merparten av de finansiella tillgångarna ger avkastning i form av ränta, värdeökningar eller utdelningar. En mindre del hålls som kontantreserv vars värde minskar med inflationen. Men i huvudsak har jag finansiella tillgångar jag räknar med kan komma att öka i värde, dvs. stärka inkomsterna.

Med mina reala tillgångar, saker man kan ta på, förhåller det sig annorlunda. Jag har praktiskt taget inga sådana vars värde kan tänkas öka med tiden. Inga fastigheter, inget hus, ingen stuga, ingen skog. Några konstföremål. I övrigt har jag en bil och en cykel, kläder, skor och en massa böcker. Här räknar jag allt jag har. Och det jag har slits och tappar värde efterhand. Jag skulle kunna tänka annorlunda, och skaffa mig mer, men det gör jag inte. Jag har ingen större lust att i betydande omfattning flytta finansiella tillgångar till reala. Särskilt inte till sådana vars värde med obeveklighet minskar med tiden.

Tvärtom. Min ambition är att bara ha det minimum av prylar jag behöver och verkligen vill ha och använder. En annan ambition är att det totala värdet av mina samlade tillgångar kontinuerligt ska öka, vilket då måste ske genom att de finansiella tillgångarna ökar i värde genom sparande och värdeutveckling.

Ett annat sätt att få de totala tillgångarnas värde större i balansräkningen är att låna. Men det har jag inte tänkt göra. Om det en annan gång.

Jag har i alla fall vad jag idag behöver. Jag kan om jag vill skaffa mig vad jag vill ha. Jag lever i mitt tycke inte ett asketiskt liv. 

Men enkelt.
Som jag vill ha det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt