Stresskänslighet och nyord

Föregående inlägg triggade en del ytterligare funderingar. Det gjorda stresstestet är så pass finurligt konstruerat, att det ligger direktkopplat mot min aktuella balansräkning, vilket möjliggör en del smärre simuleringsövningar. Jag kan alltså småtesta olika justeringar och kolla vad som händer med stressnivån då. Kopplade kalkylblad är praktiska saker.

Hur som helst började jag grunna över vad som för mig är en idag acceptabel stressnivå. Och då stannade jag för följande målformulering: Det kommande halvårets planerade nysparande ska täcka 50 % av en 20 %-ig nedgång på det innehav som utgör aktuell exponering mot världens aktiemarknader, dvs. det offensiva innehavet.

Och det gör då att jag framöver kan lätta litet på hängslena och minska defensiviteten i Min Egen Fond, eftersom det planerade nysparandet idag täcker 88 % av en sådan nedgång.

Jag gillar att sätta upp den här typen av regler, då det gör att jag sedan slipper fundera så mycket. Och därtill har en automatisk uträkning av det hela som gör det lättvärderat.

Beslut i frågan tar jag i slutet av juni. Men just nu känner jag mig nöjd med idén.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer