Stresstest Maj 2017

Läste någonstans på nätet om att någon miljardär väntar sig kaos. Efter konstant stigande marknader med extremt låg volatilitet kan bara stormar väntas, verkar tesen vara. Och just den typen har då gjort något jag inte kan göra, ty han hade tagit in fem miljarder USD(?) i kapital i beredskap för investeringar att göra under det kommande kaos han väntar sig.

Själv har jag dock också tagit höjd för strul, då den nuvarande sammansättningen av mitt sparande är tämligen defensiv. Av ett totalt sparkapital, exkl. livförsäkringen, om 336 tkr ligger 132 tkr i räntefonder eller på konton. Helt fria medel, dvs. sånt på konton uppgår till 39 tkr. Kommande halvårs nysparande uppgår till 36 tkr. De två senare posterna räknar jag som den samlade aktiva reserv jag har om det blir marknadskaos kommande halvår.

Med marknadskaos menar jag värdefall på aktiemarknaderna. Sånt kan ske på olika nivåer och de jag räknat på är nedgångar om 10, 20 respektive 30 procent.

Stresstestet visar då att den aktiva reserv jag har täcker 368 procent av en nedgång om 10 procent, 184 procent av en nedgång om 20 procent och 123 procent av en nedgång om 30 procent. Nysparandet under kommande halvår täcker respektive 176, 88 och 59 procent av sådan nedgångar under det kommande halvåret. Och utöver det har jag alltså räntefonderna att spela med.

Jag har alltså som det nu ser ut både hängslen och livrem på. Jag klarar ganska kraftiga nedgångar och är positionerad att nyttja dem för framtiden. För om det krackelerar är det då man ska kunna köpa.

Men jag har inget bestämt mål. Stresstestet visar nuläge och hur det har blivit i takt med att jag viktat defensivt. När jag nu kikar på siffrorna kan jag tycka att jag kanske ligger väl mycket defensivt orienterad. Och det kräver en funderare nu när viktmodellen ska omprövas efter årets första halva.

Dit är det dock en månad bort, så jag har tid att tänka efter. Före.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Omviktning