Stundande förändringar

Maj närmar sig sitt slut och därmed gör det första halvåret det också. Och den nuvarande sparregimen behöver revideras. Utgångspunkten för mina funderingar är som vanligt "resultatekvationen", som ser ut som så här:

Inkomst = Konsumtion + Planerat sparande + Tillfälligt sparande + Överskott

För närvarande ser det där ut så här, om man räknar i procent:

100 = 67 + 23 + 7 + 4

Beräkningen gäller per normalmånad, vilket gör att en del avvikelser förekommer. Men i stort sett kommer jag att ha hållit mönstret under det första halvåret.

En total sparkvot om 23 + 7 + 4 = 34 %, det tycker jag emellertid är litet väl högt. Jag har ingen lust att samla slantar på konton som inte ger någon ränta alls och det är där slantarna från det tillfälliga sparandet hamnar tillsammans med överskottet. Målet för det tillfälliga sparandet är därtill snart nått. Det handlar om mitt sluta-röka-sparande, som rent praktiskt har gått till så att jag var dag har "köpt" ett paket cigaretter genom att föra över köpesumman i form av "mikrosparande" i min banks app. Funktionen har varit behändig, eftersom jag dag för dag har kunnat följa den summa växa som tidigare helt och hållet och bokstavligt talat har gått upp i rök. Belöningseffekten har varit betydande och det har varit ganska enkelt att sluta med de dumheterna. Motivationen har hållits uppe.

Målet för det tillfälliga sparandet har varit att samla 15 000 kr på ett "rolighetskonto". Hittills har jag hållit på 224 dagar, vilket gör att det är 26 dagar kvar. Nu kommer jag att göra som så, att jag fortsätter med låtsasköpandet maj ut, sedan sätter jag in 1020 kr på det kontot och därefter är jag klar och färdig. Jag känner mig trygg i att rökuppehållet kommer att fortsätta ändå.

Från och med juli kommer därför resultatekvationen att se ut så här, efter det att hänsyn också har tagits till årets lönejustering:

100 = 71 + 22 + 3 + 3

Jag behåller det planerade sparandet och överskottsmålet som det är nu. Istället för sluta-röka-sparandet om 1,8 tkr/månad sätter jag in 1 tkr på buffertkontot. Resten får utgöra konsumtionsutrymme, som därmed ökar med hela 12 %. Jag antar att delar av den ökningen kommer att visa sig som ett överskott i slutet av månaden som överstiger överskottsmålet, eftersom jag lever ett ganska återhållet liv när det kommer till spenderande. Men då får det bli så. Dessa pengar kommer att få stanna på lönekontot tills dess den summan blir oförsvarligt stor. Om det inträffar kan det komma att hända att summa förs över till köp av aktier eller fonder, men det är i så fall en följd av att det råkat ansamlas ett för stort överskott där.

Räkningsbelastningen kommer från och med juni att vara tämligen måttlig, ca 1 tkr lägre än genomsnittet räknat över hela året. De tunga räkningarna och de större kostnader jag har är betalda. Och det gör att det fria konsumtionsutrymmet, alltså efter det att räkningarna är betalda, kommer att ökas med 38 %. Så det är en trevlig liten "löneökning" jag kan bevilja mig själv så här lagom till att semestertider nalkas. Här räknar jag med att det kommer att gå en del extrapengar till resekostnader, hotellrum, restaurangbesök och en eller annan aktivitetsavgift, men det får det göra. Det fixas till efter augusti om det behövs.

Helt färdig är jag inte med hur fortsättningen av året ska se ut, men grunddragen ser ut som ovan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer