Inlägg

Visar inlägg från januari, 2018

Träningsfacit Januari

Total tid: 14 timmar 12 minuterTotal distans: 69,6 km Antal pass: 19
Löpning: 10,1 km Marscherande: 24 km Stavgång: 6,6 km Skidor: 29 km Cirkelträning: 3 timmar 9 minuter Stretchingpass: 34 minuter

Ett halvt år

Den 28 juli ifjol började jag träna mer systematiskt.
Facit sedan dess: - 128 träningspass genomförda - 391 km tillryggalagda - massa extra kalorier brända - 3,3 kg kroppsvikt lättad
Inriktningen är blandad: styrka, rörlighet, kondition. Med kondition och uthållighet prioriterad. Passen ska vara varierade och så långt möjligt ska de genomföras utomhus.
Just nu googlar jag på sökord om att använda skogen som gym. För så ska det till vår och sommar bli.
Stänga in sig är dumt.

Spridda spån

1. Veckans träningserfarenhet blev en fruktansvärd träningsvärk efter tisdagens plyometriska pass. Att hoppa tar på, särskilt i landningen när rörelseenergin ska bromsas.
2. Trots träningsvärken genomfördes gå-löp-passet på onsdagen. Och det gick bra. Det kommer nog att gå att fixa till ett löpsteg inom några veckor.
3. Idag har jag åkt skidor och det är nog den träningsaktivitet jag trivs bäst med. Nu börjar jag därtill få till tekniken och kan börja trycka ifrån litet. Men fortsatt gäller att fokus läggs just på teknik, inte ansträngning. I övandet.
4. I morgon ska skidtursslingan ökas. Ny sträckning ska åkas, med fler och brantare backar.
5. Annars har man fondköpsångest. Tilltänkta objekt har gått upp för mycket för att det ska kännas bekvämt. Funderar vidare i morgon.

Avståndet till miljonen 2

Den 7 december kikade jag litet kring hur långt bort miljonen är. Då såg det ut så här:

- I termer av min balansomslutning (totala tillgångar) är miljonen 19 månader bort.
- I termer av min nettoförmögenhet (tillgångar - skulder) är miljonen 22 månader bort.
- I termer av mina finansiella bruttotillgångar är miljonen 30 månader bort.
- I termer av mina finansiella nettotillgångar är miljonen 33 månader bort.

Nu ser det ut så här:

- I termer av min balansomslutning (totala tillgångar) är miljonen 17 månader bort.
- I termer av min nettoförmögenhet (tillgångar - skulder) är miljonen 21 månader bort.
- I termer av mina finansiella bruttotillgångar är miljonen 29 månader bort.
- I termer av mina finansiella nettotillgångar är miljonen 32 månader bort.

Det rör sig. Sakta.

Årets andra skidtur

Genomförd.
Totalt 13,6 km åkta.
Nu fryser jag och ska snart duscha varmt.

Snart dags

Årets första skidpass, ca 7 km, väntar.
Och Min Egen Fond har under året tuffat upp knappt 2,2 %.
Nu: Ut.

Lättare pass

Bara två varv genom cirkelträningsappen, följt av ett varv genom stretchingappen.

När man överskattar sin förmåga

Lätt gjort är det, många gånger.

Det aktuella exemplet handlar om mina ambitioner att komma i form igen, där jag igår drabbades av en smula överambition.

På grund av väderförhållandena har jag just nu dragit slutsatsen att det inte är lämpligt att ägna sig åt löpning. Särskilt inte i form av intervallträning. Samtidigt är jag angelägen oma tt börja bygga på ambitionerna litet, så alternativet blev att lägga på mängd.

Sålunda genomfördes igår ett dubbelpass, som omfattade 6,5 km marsch plus 6,5 km stavgång med träningsstavarna.

Det känns i kroppen idag.

Tröskel

Cirkelpass väntar. Men idag är det inre motståndet mot aktiviteten ifråga starkt.
Men träningsavgiften är betald, så inga ursäkter finns.
Det är dags.

Uppdaterade vikter

Så där.

Då var vikterna för Min Egen Fond uppdaterade under den fliken. Förändringen är litet av en chansning, dvs. jag tar större risk med nysparandet i år.

Alla ägg i samma korg

Så där. Pengarna från försäljningen av lånekorgen har nu landat där de ska vara, vilket innebär att alla innehav i Min Egen Fond har samlats på mina konton hos Avanza.

Så ska det förbli, mest för att det förenklar den praktiska hanteringen av saker och ting.

Annan nyhet är att jag har skruvat till min viktmodell: lägre vikt sätts bland annat på USA, Sverige och ränteplaceringar. Större vikt tilldelas Asien, Japan, Europa, Östeuropa och min klimatfond. Innehavsfördelningen justeras efterhand, genom köp, inte genom försäljningar.

Aktuella vikter kommer att presenteras under fliken Min Egen Fond, men uppdateringen dröjer någon dag.

Ingen träning idag, utan vila.

Stabilt

Det blev 6,7 km gång idag. Eller om man nu vill kalla det marsch istället. Ambitionen är jämna kilometertider. Stadigt tempo, alltså. Som är tillräckligt högt för att ge något. Igår 9:35 per km. Idag 9:37.
Perfekt.

Igång igen

Så var träningen igång igen. Dagens pass blev 6,7 km gång i rask takt. Följer upp i morgon bitti med tramp av samma sträcka, fast åt andra hållet. Skidorna får vänta till nästa helg.
Från och med tisdag körs ordinarie program.

Året igång

Och Min Egen Fond är upp 1,71 %.
Såväl fonder, aktier och spekulationerna bidrar.
Några innehav tynger litet och det är Afrika, fastigheter och råvaror.
En viss omstrukturering är på gång, i och med att Lendify-innehavet avvecklats. Slanten från försäljningen får tillsvidare ligga likvid i avvaktan på köpläge.

Avslutat räntesparande

Under 2017 provade jag att låna ut via Lendify. Totalt skyfflade jag in 10 000 kr där, som fördelades på lån med 5 års löptid. På det året har pengarna genererat 387,52 kr i ränta. Efter avdrag för avgifter och skatt.

Och det var väl OK.

Det jag inte har tyckt om med modellen är lånens löptid, som låst pengarna och gjort dem svårflyttade. Nu har dock Lendify begåvats med ny funktion, en andrahandsmarknad, vilket gjorde att jag kunde sälja bort mitt konto och plocka ut pengarna. Vilket då alltså gjordes omgående.

För egen del föredrar jag nog andra investeringsformer. Men jag har inte varit missnöjd. Tvärtom. Och jag tror nog att tjänster som Lendify kommer att ha framtiden för sig.

Återträning

Förkylningen börjar ge med sig nu och det är dags att börja tänka på hur träningen ska återupptas. Det må bli lugnare än vanligt.

Lördag får bli promenad, 6 km, i måttligt rask takt. Funkar det blir det skidor på söndag, men makligt, i 7 km. Annars ny promenad, som på lördagen.  Tisdag cirkelträning, fullt program, men med måttlig intensitet. Onsdagens intervaller byts mot stavgång, 4 km, måttlig takt. Torsdag styrketräning, lämpligt, lugnare pass ur försvarets träningsapp.

Sedan bör man kunna köra fullt och bygga på.

Rikedom

Det har ju nyligen kommit en sån där rapport över hur rikedomen i världen fördelar sig. Rapporten hittas här.

Enligt rapporten uppgår den genomsnittliga förmögenheten i världen till 56 560 USD.

Så då är jag väl rik då, då min nettoförmögenhet nu uppgår till litet drygt 143 000 USD, om jag inkluderar värdet av tjänstepensionerna, men inte den statligt hopskrapade pensionen. Räknar jag bara in mina alldeles egna finansiella nettotillgångar, exkl. tjänstepensionshögen, blir värdet ca hälften, eller 73 620 USD.

Över medel, i alla fall.

Även om jag nu inte skulle definiera mig som rik själv.

Placeringar

Själv i soffan. Kapitulerade till slut och åkte hem för att vila ut.
Och passar på att uppdatera mig när det gäller placeringsläget hittills i år:
Fonderna upp med 3,23 %. Aktierna upp med 2,40 %. Spekulationerna upp med 4,89 %.
När det börjar så blir jag avvaktande, precis som ifjol. Då skuttade det till rejält bland innehaven de första två månaderna, vilket gjorde att jag sålde av och skyfflade in en hel del i mer försiktiga innehav.
Än är det för tidigt att dra liknande slutsats i år, men fortsätter uppskuttet blir jag nog försiktig med nyköp och bygger likviditet istället i avvaktan på bättre köplägen.
Men vi får se, det kan ju också bli så att det faller tillbaka.

Avklingande

Hoppas man att förkylningen börjar bli, men denna dagen har till större delen inte varit rolig.

Otålig är man också, så träningsavbräcket irriterar, men samtidigt är det nog värt att försöka vara klok och bli ordentligt frisk innan man drar igång igen. Och det gör att första passet nog inte blir förrän på lördag, tidigast.

Annars kan man kanske tillåta sig att glädja sig litet åt marknadsutvecklingen, även om man nu här alltid känner sig en aning skeptisk när det skuttar till som det nu har gjort.

Dagsform

Usel.

Veckans träningsfacit

Ett rörlighetspass, två cirkelträningspass, ett intervallpass och dagens lätta 4k-promenad. Totalt 2 timmar och 40 minuter.
Nöjd ändå, med tanke på förkylningen.

Medelvikt - vecka 1

Sätter litet press på mig själv nu när det gäller viktminskningsambitionen. Syftet med träningen är visserligen främst att bygga styrka, rörlighet och kondition, men som del i det hela finns även ambitionen att gå ner från sommarens 78 kg till 72 kg. 
Vägning sker var morgon direkt efter toa-besöket. Värdet noteras i träningsapp.
Dagsnoteringarna ger underlag för medelvikt per vecka och per månad.
Medelvikt v1/januari = 75,0 kg. Medelvikt föregående vecka: 75,6 kg. Medelvikt föregående månad: 75,3 kg.
Då det här rör sig om livsstilsförändring är jag inte intresserad av snabb och flyktig nedgång. Det viktiga är att trenden går åt rätt håll.
Och det gör den.

Maximera eller optimera

Lätt svettig idag. Placerad i korgstolen. Med förkylningen på någon slags tillbakagång. Och då passar jag på att fundera litet över en del inslag i livet och på hur jag bör hantera dem under 2018.

I grunden kretsar frågan om tid och energi samt om hur dessa fördelas över aktiviteter som arbete, träning, läsande, TV-tittande, matlagning, evenemangsbesök, semesterresor, social samvaro, etc. Och om uppbyggnad av kapacitet och resurser för framtiden jämfört med förbrukning av desamma för någon slags mer kortsiktig behovstillfredställelse.

Hur optimerar man sin tid och sin resursanvändning så att man å ena sidan lever gott nu och å andra sidan bygger upp kapacitet och resurser så att man kan leva gott i framtiden? Går perspektiven att kombinera på något bra sätt? Och vad innebär det att leva gott?

Mitt liv just nu inriktas i viss mån på uppbyggnad av kapacitet och resurser för framtiden:

1. Jag avsätter under året 4 tim/vecka åt träning för att bygga styrka, rörlighet och kondition. De fyr…

Fullt utblommad

Förkylning, alltså. Så väck med veckans träningsambitioner. Det blir ingen skidtur idag och troligen inte i morgon heller.
Möjligen kommer jag att ha energi nog i eftermiddag för några varv genom stretching-appen. Sakta och försiktigt. Och kanske, kanske, orkar jag med en lagomt lugn promenad i morgon.
Placerad är jag i korgstolen. 
Där blir jag nog kvar idag.

Pensionsläget

Så här strax innan det är dags att ta helg, kikar jag till läget på pensionsfronten. Totalt ligger värdet av mina pensionstillgångar idag på knappt 3 mkr. Den statliga pensionen står då för 86 % av det samlade värdet, medan intjänad tjänstepension från arbetsgivare står för resterande 14 %.

Den statliga pensionen är i sin tur sammansatt av 84 % inkomstpension och 16 % premiepension. Premiepensionen utvecklades hyfsat under 2017 med en värdeförändring om ca 15 %. I snitt per år sedan start någon gång för länge sedan har värdeförändringen varit 8 % och det verkar ändå vara hyfsat om man jämför sig med hur det ser ut i stort.

Så, det verkar rulla på det där också.

Något privat pensionssparande har jag inte. Däremot sparar jag inför pensioneringen.

Men det är en annan historia.

Förkylt?

Gårdagsträningen kortades, dels genom val av enklare pass, dels genom förenkling av rörelserna. Jag kände mig en aning hängig.
Idag verkar jag ha förkylning på gång. Så det ser ut som att det blir ett avbräck några dagar.

Intervallpass

Så känns det som att träningsregimen gått in i ny fas. Intervallpass är jobbiga, även om nivån nu ännu är låg.
Dagens såg ut så här: - 500 m jogg för uppvärmning - sedan intervaller under 2,5 km enligt 3 lyktstolpar med försök till ”intensiv” löpning varvat med 2 lyktstolpar vilande gång.
Jag kommer att ha träningsvärk i morgon.
Flåset var inte problemet idag, utan styrkan i löpsteget. Men på en månad eller två bör man nog märka betydande skillnad.
Jag hoppas på det.

Dagens cirkelpass

Det var tungt idag. Mycket tungt.
Särskilt benen är slut. Helt slut.

Motivationshöjare

Bild
Som en liten sidogrej i mina träningsambitioner finns även ett viktminskningsmål. Det ligger inte främst i fokus, men den fettblobba som stannat kvar i midjehöjd ska bort.

Vägningarna startade v 32 ifjol. Från början veckovis, men sedan dagligen, om morgonkvisten. Dagsvärdena saknar intresse, men det gör inte veckans medelvikt. Och kikar man på utvecklingen, ser man, precis som när det gäller sparande, att det är långsiktighet och uthållighet som fungerar i längden.

Diagrammet nedan visar hur det har sett ut sedan jag började.

Det går inte fort. I snitt har jag sedan starten en linjär trend som innebär ett vikttapp om 118 g/vecka, vilket gör knappt ett halvt kg/månad. Det är kanske möjligt att pressa upp minskningshastigheten något, men det struntar jag i. Det får ta den tid det tar.

Målvikten ligger på 72 kg. Som det ser ut nu kommer jag att nå den innan sommaren.

Grad av ekonomiskt oberoende

Kan ju definieras på många olika sätt. Själv rör jag mig efter linjen den andel av min nettoinkomst som avkastningen på mina tillgångar kan ersätta. Helt enkelt avkastningen dividerat med nettoinkomst från arbete.
Och då var jag 14,9 % ekonomiskt oberoende ifjol.
Annat sätt att se det: Avkastningen tillförde 14,9 % utöver nettoinkomsten från arbete ifjol.
Och åter: Nöjd med det.

Årets första träningspass

Bild
Blev en kombo av rörlighet och kondition. Tre varv genom stretchingövningarna i bilden. Var övning utförd under 30 s.
I kombo då med 90 + 30 + 30 + 30 = 180 s.k. indianhopp, för flåset och återerövrande av löpsteget.


Bokslutet 2017

1. Av bruttolönen fick jag behålla 71 % efter avdrag för preliminärskatten.
2. Kvar blev då nettolön plus en del småintäkter.
3. Nettoinkomstens användning: - fasta kostnader (typ hyra, telefon mm): 25 % - övrig konsumtion: 50 % - totalt sparande: 25 %
Inhandlandet av prylar har främst gått till böcker, kläder, skor och litet träningsutrustning.
Bilskrället har i skatt, försäkring, service, reparationer och inköp av vinterdäck under året kostat drygt 26 tkr, drygt 10 tkr mer än under 2016. Förhoppningsvis blir det mindre i år.