Styrketräning i förgrunden

Det är ju litet vanskligt att ge sig på sånt, ändå, i och med att det rör sig om cykler av överbelastning och återhämtning. Där det kan vara litet besvärlig att balansera de båda komponenterna mot varandra.

Igår ökades belastningen på några övningar i programmet: latsdrag, där bytet skedde från den lättare varianten till den tyngre samtidigt som jag minskade antalet repetitioner från ca tio till sex, och dips, där riktiga nu görs, om än inte så många. Och i kombination med att jag nu tar cykeln till jobbet istället för bilen gör det att jag känner mig sliten.

Huruvida kvällens löprunda kommer att lida av det är inte gott att säga. Det har hänt förr att bästatider kommit när man trott att det ska bli tungt.

Hursomhelst, nu är det bara två veckor kvar till målgång. Den sista maj satte jag vid årsskiftet som datum för att vara i form igen.

Nästan där.

Efter den sista maj kommer jag som det ser ut nu att fortsätta med styrketräningen. Och jag kommer att följa samma program som nu, men ytterligare öka belastningen för de övningar som nämnts ovan.

Om en tre till fyra veckor hoppas jag nämligen kunna komma upp på stång och då ersätta de två latsdragsvarianter jag nu kör med chin-ups respektive pull-ups. Jag behöver bara klara tre av de förra och två av de senare för att kunna ta det steget.

När det gäller dips klarar jag nu tre riktiga. Och det räcker för att programmet ska kunna utföras.

Vinsten med att komma upp på stång är att jag kraftigt expanderar antalet möjliga träningsplatser och inte behöver söka mig till något av de utegym som finns i någorlunda närhet. Båda ligger illa till med tanke på den myggplåga man snart kan vänta sig explodera. Men kommer jag upp på stång finns diverse olika ställen att söka sig till. Det blir också meningsfullt att närmare fundera över om jag inte ska köpa mig en chins-ställning ändå.

Priset för en sådan ligger på knappt två tusen, så det är inte någon oöverkomlig utgift, och då kan jag sköta all träning i närheten av hemmet.

Den konditionsnivå jag nu nått kommer jag att fortsätta att försöka hålla. Däremot ska jag nog försöka undvika löpning på asfalt och i stället ge mig ut i det närbelägna spåret. Två pass i veckan tänker jag mig, ena gången ett varv (ca 2,5 km) och andra gången två varv (ca 5 km). Möjligen kommer jag inte att löpa rent, utan lägga in styrkeövningar för benen integrerat i dessa rundor. Men det får vi se i juni.

Nu ska jag först gå i mål med Fas 2.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Genomsnittlig effektiv årsavkastning

Sunk

Genomsnittlig effektiv årsavkastning