Min aktieresa

Den är inte särdeles imponerande, den aktieresa jag gav mig ut på i november 2016. Och för att visa andra ev. intresserade hur det kan gå när man är glad amatör, finns ett diagram längst ner i inlägget.

Från början var tanken att fiska på smålistorna efter intressanta chansaktier. Då var tanken att lägga ca 10 % av värdet i Min Egen Fond på den typen av innehav, i syfte att (förhoppningsvis) få litet spets på utvecklingen.

Det gick väl bra. I början. Det stora uppskuttet där i början förklaras nära nog helt av utvecklingen i ett bolag som ägnar sig åt investeringar i div. Cleantech-företag. (Jag hade då en del annat chansartat, men dessa skuttade inte fullt lika mycket.)

Fallet som följde förklaras främst av utvecklingen i samma företag och där följde jag med alldeles för länge, men gick i alla fall ur i tid nog att den totala förlusten ändå bara rörde sig om någon procent.

Sedan växlade jag inriktning litet, men gjorde misstaget att köpa Ratos, vilket rätt långt till höger ledde till ytterligare släpp. Den affären gav ett minus på 50 % innan jag gav upp. Uppgivandet skedde dock tämligen osentimentalt. Tankegången då var inte att kika på förlusten, utan på värdet av det kvarvarande. Beslutet var framåtsyftande och inriktat på frågan om var de slantarna skulle göra sig bäst, kvar i Ratos eller någon annanstans. När frågan ställdes så, blev svaret givet: Någon annanstans.

Sedan dess har jag köpt bland annat Svolder och Creades, med (orealiserade) avkastningar om 24 respektive 33 %. Ommöbleringen i portföljen ägde rum i början av året och sedan årsskiftet har portföljen, trots släpp i Ratos, stigit med 14,7 % i värde. Totalt har jag en utveckling om ca 16 % sedan start, vilket är alldeles för dåligt.

Nuvarande innehav har dock gått bra nu. Dessutom genererar det utdelningsslantar, där det samlade YOC-värdet ligger på 3,3 %. OK, tycker jag. Samtliga nuvarande innehav skyfflar ut utdelningar, utom ett, som är att betrakta som ett slags förhoppningsbolag. Det handlar om Vostok Emerging Finance, som skuttat till rejält här på slutet, med en avkastning (orealiserad) om totalt 43 %. Riktigt varför vet jag inte, men aktien fick nyligen en köprekommendation nånstans med en riktkurs om 3 kr. Nuvarande kurs ligger på 2,39 kr.

Så. Min aktieresa är inte imponerande. Men nuvarande innehav verkar i alla fall ge någorlunda grund för en framtid. Framöver kommer jag att vara mycket försiktig med förhoppningar av chanskaraktär.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt