Risksänkning

För närvarande följer jag marknadsutvecklingen under tilltagande tvivel. Resultatet av dessa tvivel är att jag tagit det preliminära beslutet att under en tid styra in allt nysparande till sparkontot, med den nackdelen att detta endast ger 0,75 % ränta på året.

Samtidigt har jag läst expertspekulationer om att börserna i världen framöver kan komma att drivas av rädsla att missa avkastning och att man därmed riskerar att ångra sig om man ställer sig vid sidlinjen.

Nyfiken blev jag då på hur mycket jag skulle riskera att missa om jag ställer mig vid sidlinjen resten av året, under förutsättning att mitt offensiva innehav går upp med 0,7 % per månad och mitt defensiva går upp med 0,1 % per månad. Procentsatserna svarar mot årsavkastningar om 8,7 % respektive 1,2 %, vilket är vad jag brukar kalla mina antaganden om "normal" avkastning.

Det offensiva innehavet består av aktier och aktiefonder, det defensiva av sparkonto, räntefonder samt min guldfond.

Räknat har jag nu gjort på vad två alternativ skulle ge under resten av året. Alternativ 1 innebär att min månadsvisa sparslant om 7 tkr förs in i det offensiva innehavet, medan det defensiva får tuffa på utan egna insättningar. Alternativ 2 innebär att sparslanten sätts i det defensiva innehavet, medan det offensiva får tuffa på utan egna insättningar.

Det visar sig då att Alternativ 1 innebär att jag totalt sett kommer att ha ökat värdet av mitt samlade innehav med 18,43 % fram till årsskiftet. Alternativ 2 innebär att jag kommer att ha ökat värdet med 18,12 %. I kronor räknat blir skillnaden 1541 kr. Jag förlorar alltså inte särskilt mycket av kommande uppgång under normalavkastningsantaganden på att bygga kassa.

Dubblerar jag den antagna avkastningen för det offensiva innehavet ökar skillnaden. Alternativ 1 ger då en ökning av värdet om 24,29 %, medan Alternativ 2 ger en ökning om 23,60 %. Skillnaden i kronor blir 3400 kr.

Styr jag nysparandet under resten av året in i defensiva innehav kommer jag emellertid att ha fler slantar att parera nedgångar i det offensiva innehavet. Gör jag det inte kommer det inte att vara lika lätt.

Och "förlusten" i form av utebliven avkastning ter sig marginell.

Not: Idag är fördelningen mellan offensivt och defensivt innehav 80/20. Om allt nysparande styrs till det defensiva kommer fördelningen att vara 72/28 vid kommande årsskifte. Styrs det till det offensiva kommer fördelningen att vara 83/17.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Fördelning inom Min Egen Fond