Avstånd till miljonen

Aktuella avstånd räknat i månader för de olika kategorier jag funderar över.

En mkr i samlade tillgångar: Uppnått för fyra månader sedan.
En mkr i nettoförmögenhet: Alldeles precis uppnått, med en marginal om 2 %.

En mkr i finansiella bruttotillgångar: Om sju månader.
En mkr i finansiella nettotillgångar: Om elva månader.

De framåtsyftade ambitionsprognoserna gäller under förutsättning att mina avkastningsantaganden håller.

Dessa ser ut så här:
- aktier och fonder avkastar ca 9 % per år
- livförsäkringen avkastar ca 5 % per år
- räntefonderna avkastar ca 2 % per år

Så där ser grunden i mina kalkyler ut när jag räknar framåt.

För jämförelsens skull kan sägas att den genomsnittligt effektiva årsavkastning Avanza rapporterar för hela MEF (aktier, fonder, räntefonder) f.n. ligger på 12,4%, alltså en bit över mina normalavkastningsantaganden enligt ovan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt