Förbannade lånenasare

Nu ringde en sån där idiot igen och försökte pracka på mig nån jävla lånelösning jag inte är intresserad av. Fanstyget ringde därtill på min arbetstelefon, som är skriven på min arbetsgivare, vilket jag bistert upplyste om.

Det normala då brukar vara att samtalet avbryts, med en ursäkt från den uppringande för att de störde.

Inte så denna gång.

Inte mindre än tio gånger blev jag tvungen att förklara att jag inte är intresserad. Inte av att upplysa eländet om vilka lån jag har. Inte av att upplysa skrället om mina lånekostnader. Inte av deras upprepade slasksvada om att de erbjuder mig "hjälp".

På frågan om den uppringande kunde tänka sig att respektera mitt svar om att jag inte är intresserad av att besvara deras frågor eller av deras erbjudande om "hjälp", blev svaret en motfråga om jag kunde respektera att de vill hjälpa mig.

Till slut föreslog jag uttryckligen att det vore bäst att vi avslutade samtalet, eftersom jag inte var intresserad av deras "hjälp". Slasksvadan fortsatte.

Då slängde jag nästan på luren. Som man gjorde förr.

Men hann hejda mig i tid.

Sedan tryckte jag bara bort samtalet. På röda fältet på skärmen.

Företaget i fråga kallar sig Enklare. Som alltså verkar vara mindre seriöst i sin marknadsföring. Ett snabbt besök på deras hemsida visar också att information om räntor och så verkar vara djupt begravd under en massa övertalningsbudskap.

Banditer!

Kommentarer

  1. Är det inte bara att säga att du inte har några lån ?
    Så gör jag i alla fall, och det har fungerat fint alla gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte svårt att bli av med dem, till och med utan att säga det. Man kan helt enkelt häva ur sig "Tack, men jag är inte intresserad" och lägga på. Och vanligtvis gör jag så. Den här gången var dock personen i andra änden ovanligt påstridig, väl uppfyllande etiketten 'aggressiv marknadsföring'. Gillar inte sånt. Inte alls.

      Radera
    2. Visst kan den fungera men det är inget svar jag skulle använda då det fortfarande lämnar en öppning.
      Menar så klart att har man lån så kanske deras tjänster kapar ens kostnader. Använder du 'jag ar inte intresserad' är du fortfarande en potentiell kund, du vet bara inte om det. Och i mina ögon gjorde han rätt i att fortsätta. Med det sagt ska han ju inte fortsätta i all oändlighet. Om säljaren gav upp efter 'jag är inte intresserad' så är han ju en kass säljare.

      Radera
  2. Nå, bäst är ändå att inte svara alls när säljare ringer.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Omviktning