Aktuellt spekulationsinnehav

Spekulationsdelen av Min Egen Fond (MEF) ska totalt stå för 5 % av densamma, men står för stunden för 5,6 %. Det är den minst stabila delhögen inom och här på slutet har Fram Skandinavien sålts, eftersom jag ledsnade på att vänta på någon slags förbättring där. Istället stärktes miljöprofilen genom köp av ett tackercertifikat inriktat på vätgasgrejor. Midsummer var jag bara in och vände i under månadens inledande dagar.

Trackern går mot ett index från Solactive (Hydrogen Top Selection Index) som har 15 komponentföretag i lika vikt: Plug Power, Ballard Power systems, Nel, Air Products & Chemicals, Powercell, Cummins, Paccar, Linde, Teledyne Technologies, Worthington Industries, Chart Industries, The Chemours Company, Johnson Mathey, Eri och Tehnipfmc. Produkten är inte helt billig vad gäller avgifter, men gör att jag kommer åt det jag vill komma åt och ger riskspridning jämfört med att t.ex. köpa Metacon eller något annat förhoppningsbolag på smålistorna. (Powercell har jag redan en liten post i.)

Samtliga spekulationsinnehav visas i tabellen nedan. Värdeutvecklingen hittills varierar. Bäst har Azelio gått, med en uppgång sedan köp om nära 72 %. Sämst är SaltX som tappat drygt 25 % sedan köp.

Totalt för det aktuella innehavet ligger uppgången sedan köp på 6,7 %. Förhoppningar finns om att det ska bli mer snart. (Sedan starten ligger spekulationskontot i princip +/- 0, vilket jag då hoppas ska ändras snart.)

Men den som lever får se.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer