Nuläget

Så var det då dags att starta bloggen, som alltså kommer att handla om mina funderingar på det privatekonomiska området.

Jag som skriver är sann amatör på området, men har efter hand börjat hitta ett system som jag tycker fungerar. I grunden handlar det om att jag betraktar mig själv som ett litet "företag" och använder verktyg som jag snott från litteratur om hur man bör hantera ekonomin i sådana.

För att då komma igång litet, tänkte jag starta med en titt på den aktuella prognosen för "kassaflödet" under innevarande månad. Hur det ser ut, framgår av bilden nedan. De poster som behandlas omfattar samtliga konton jag har. Bilden visar läget just nu för mina samlade finansiella tillgångar ur flödesperspektiv.

Från bilden kan man sluta sig till det system jag använder för att styra mina betalningsströmmar in till och ut från mina transaktionskonton (inkl. kreditkortet) och in till och ut från mitt sparande.

Sparandet består av ett buffertsparande på konto, ett mer långsiktigt sparande på fondkonto och investeringssparkonto samt ett riktigt långt sparande i en traditionellt förvaltad livförsäkring (kapitalförsäkring) hos Skandia. Depåkontot (aktier mm) är tomt och lär så förbli ett tag, men man vet aldrig.

Av bilden framgår att oktober ser ut att bli en bra månad, med ett kassaflöde som totalt summerar till + 11 248 kr under månaden. Ca 45 % av det flödet består av egna insättningar, medan 55 % består av månadens värdeökningar från sparandet. Med det känner jag mig nöjd, så långt, väl medveten om att bakslag kan komma innan månaden är slut.

Man kan också ana sig till ett av mina mål, att efterhand bygga en pengamaskin, som förser mig med en ökande andel arbetsbefriad inkomst. Prognosen just nu för oktober omfattar en nettoinkomst från lönearbete om 27 111 kr plus den värdeökning det ser ut att bli från sparandet, dvs. 6 230 kr, alltså totalt 33 341 kr. Den arbetsbefriade inkomsten lägger alltså, om det håller månaden ut, till en inkomst till löneinkomsten om ytterligare 23 % av denna. Det är bra, men mer än vanligt. En normal månad räknar jag med att tillskottet på nuvarande sparnivå uppgår till något litet mindre än 6 %.

Så ser det alltså ut just nu. Framöver lär jag återkomma med diverse funderingar och tankar kring hur det är, hur det har varit och hur jag tänker mig att det ska fortsätta.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer