Stuff

Rent allmänt har jag ett komplicerat förhållande till prylar. De kan vara bra att ha, i kraft av sitt bruksvärde, men har olägenheterna att väga och ta plats, vilket driver kostnader för förvaring i form av behov av bostadsyta och förvaringsutrymmen. Och används de inte, saknar de också bruksvärde.

Ambitionen jag har är då att ha exakt så många prylar jag använder tillräckligt mycket att de ska ge mig glädje, men inte fler. Inspirerad är jag av företeelser som The 100 things challenge och liknande.

Håller koll gör jag, med hjälp av en app, som heter My Stuff. Det är en databas över prylar. I dagsläget har jag 824 poster inlagda i databasen, till ett samlat värde av ca 183 000 kr, där bilen tas upp till ett värde av 70 000 kr. Resten är typ lösöre som böcker, elektronik, möbler, kläder, skor, fritidutrustning, hushållsartiklar mm. Värdet på dessa ting bokförs i en blandning av uppskattat marknadsvärde (loppis, Blocket) och nyanskaffningsvärde. Det totala värdet överskattas nog, med kanske så mycket som 25 %. Men förfaringssättet ger mig i alla fall en ungefärlig uppfattning om vad jag har och om vad det kan vara värt.

Förfaringssättet ger mig också bättre underlag kring beslut om vad jag behöver och om vad jag vill ha och varför, dvs. needs and wants.

På nyanskaffningslistan just nu:

- nya glasögon
- två par nya jeans
- gummistövlar
- rejäla vandringskängor
- lågskor
- ny mobil (iPhone 6s 32 GB)
- en liten kikare av god kvalitet
- snöskor
- långfärdsskridskor
- två s.k. överlevnadsaskar för turerna ut i otillgänglig terräng
- ny bil

Summerar man kostnaderna för det där, blir det en del. Och jag behöver inte allt, inte nu. En del av grunkorna är sånt jag bara vill ha. Prioriterat är nya jeans och glasögon.

Jag rensar också ut prylar efter hand, t.ex. kläder som nått den grad av förfall att det är dags. Ändå har jag för mycket sånt. Vem behöver egentligen 25 skjortor?

Kan man undra ...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget