Läget så långt 2020

I början av året såg det för min egen del någorlunda ljust ut och jag räknade glatt och optimistiskt med att året skulle föra med sig att miljongränsen skulle passeras vad gäller finansiella tillgångar, såväl brutto som netto.

Därefter anföll det virus världen nu brottas med.

Djävulens påfund, sådana saker, kan jag tycka, även om uttrycket obligata intracellulära parasiter sakligt sett är mer korrekt. Ett mellanting mellan levande och död materia, som det så beskrivs på Wikipedias sida om sådana saker.

Små jävla saker är det i alla fall, nånstans mellan 10 och 300 nanometer i diameter. Svåra att få syn på, om man säger så.

Men effekter har de. Stora sådana. Nedstängningar av länder, ökade sociala distanser, konkurser, rusande arbetslöshet, krispaket, galna presidenter som blir galnare, allmän hysteri och deprimerade s.k. influencers som inte har något att skriva om längre när de inte kan veva konsumtionshets som lyckomedel längre.

Där till drabbas privatekonomin och sparandet. Hittills i år har utvecklingen av mina finansiella bruttotillgångar utvecklats så här, per månad:

Januari: + 2,7 %
Februari: - 3,6 %
Mars: - 5,7 %
April: + 4,4 % (baserat på nuläge plus ett eller annat antagande)

Hur det kommer sig att världens börskurser nu gått upp här på slutet begriper jag inte.

Men jag följer min allmänna strategi: Går det ner omvandlar jag det defensiva innehavet till mer aktivt sådant. Köper alltså. Ökar risknivån. Så långt har jag dragit ner det defensiva innehavet från januari månads nivå om 22 % till knappa 13 % i skrivande stund. (Den långsiktiga målnivån ligger på 20 %.)

Kanske är mitt handlingssätt stenkorkat, men jag envisas ändå med att tro att det elände världen nu går igenom kommer att avta och så småningom gå över.

Håller tummarna för det. I alla fall. Ändå.

Trots allt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer