Förhoppningskonsumtion

Den sker var tionde vecka, utgiften för den återkommande konsumtionen av drömmar och förhoppningar. För då köps tio veckors enradiga spel på Eurojackpott, något som då kostar mig 250 kr per utgiftstillfälle.

Och det ger mig då per vecka 1 chans på ca 95 miljoner att dra in nånstans mellan 100 och 800 miljoner kronor. Den chansen är betydande och står för skillnaden mellan det möjliga och det omöjliga.

När jag tänker på den möjlighet jag har, tänker jag sällan på sannolikheten för komplementhändelsen, att jag inte vinner. Var vecka har jag här ca 95 miljoner "chanser" (minus en) på ca 95 miljoner att inte vinna.

De mindre vinsterna i spelet är för mig helt ointressanta. Spelet spelar jag enbart för den där enda chansen som skiljer möjlighet från omöjlighet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget