Miljö och klimat

Till följd av Corona och en del annat har jag på sistone stuvat om en del i min viktmodell och bland innehaven. En av förändringarna är att jag öka den vikt som ges miljö- och klimatrelaterade innehav, då jag menar att den typen av verksamheter sannolikt kommer att gå rätt bra framöver. Sikten är då litet längre ställd. Vad som händer på kort sikt känns mer osäkert.

För närvarande har består 9,4 % av Min Egen Fond av miljö- och klimatrelaterade innehav. Två är fonder, Nordeas Klimatfond och Handelsbanken Hållbar energi. Nio är aktier i företag inriktade på solenergi, vindkraft, energilagring och styr- och regler inom området. Merparten av dessa återfinns på First North och är att betrakta som mer riskfyllda.

Fonderna står just nu för 43 % av de miljö- och klimatrelaterade innehaven, medan aktierna står för 57 %. Utvecklingen hittills för dessa innehav totalt sett är +18,4 %, men då ska man komma ihåg att en hel del är relativt nyköpt.

Klimatfonden har gått upp mest hittills sedan köp, med +40,4 %, följd av SolTech Energy, som gått upp med +39,5 %. (Ett tidigare äventyr i den aktien inbringade 100 %, men räknat på ganska små summor.) Fyra av de nuvarande aktieinnehaven är ner mellan 1-5 %, men förhoppningar finns naturligtvis att detta kommer att ändra sig med tiden.

Kommande köp inom det miljö- och klimatorienterade området kommer främst att ske i Handelsbanksfonden.

Rent allmänt betraktar jag de här innehaven som mest intressanta inför framtiden. Överhuvudtaget tycker jag att det är intressant att söka styra innehaven mot trender som sträcker sig framöver. Och det får även till konsekvens att jag kanske kommer att göra mig av med Östeuropafonden helt och hållet, eftersom fossil energi utgör en stor del av denna, vilket antagligen på sikt kommer att avspegla sig i kursutvecklingen. Negativt.

Hursomhelst, ungefär så tänker jag.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Fattiga och rika