Snart lön

Och det är dags att bestämma sig för hur månadens inkomst ska fördelas på olika poster.

1. Räkningsbelastningen omfattar denna gång 19 % av inkomsten, vilket är något lägre än vanligt.

2. Det planerade sparandet hålls som vanligt konstant och uppgår till 21 % av månadens inkomst. Till följd av marknadsläget kommer ca 1/6 att hållas kvar på sparkonto, medan resten går till riktade
fondköp, som styrs av min valda viktmodell. Köpen kommer inte att räcka till att nå vikterna enligt den modellen (se den fliken) fullt ut, men det finns omfördelningsutrymme kvar att spela med under kommande månad.

3. Träningssparandet, som alltså görs istället för att köpa gymkort, omfattar 3 % av inkomsten och sätts in på göra-roliga-saker-för-kontot.

4. Kvar för konsumtion blir 57 % av inkomsten. Räknas en smärre bilreparation bort blir 53 % kvar. Det är tillräckligt. Och med litet sparsamhet ska månadens överskott därtill kunna bli hyfsat.

Nedgångarna under månaden är naturligtvis inte kul, men inte direkt överraskande. Och kikar jag litet på mina diagram försenas min måluppfyllelse med några månader bara, givet att saker och ting snart återgår till det "normala". - Det jag här behöver fundera över är hur sannolikt detta är i rådande världsläge. Visserligen har jag sedan tidigare tagit höjd för vansinnigheterna i och med att jag då ökade andelarna av innehaven i mer "säkra" tillgångar.

Men med tanke på Trump och en del annat ... fan vet hur världen kommer att skeva iväg framöver ...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Spekulationsportföljen - uppdatering