Aktivt eller passivt - repris

För några dagar sedan skrev jag ett inlägg där jag kommenterade att en kommunikationsmänniska från Lannebo gjort ett inlägg i debatten kring aktiva eller passiva fonder. I mitt inlägg angav jag sedan att Lannebo har två fonder som investerar brett i Sverige samt gav värden för dessa fonders riskjusterade avkastning mätt som Sharpekvot.

Nu har den kommunikationsmänniskan kommenterat det inlägget och pekat på att Lannebo har tre fonder som går brett mot Sverige. Den jag inte hade tagit med heter Lannebo Sverige Hållbar och visar sig ha högre riskjusterad avkastning än de båda jag tog med. Skälet till att jag inte nämnde fonden ifråga var att namnet innehöll begreppet ´hållbar´, vilket i min värld signalerar en något snävare investeringsinriktning än allmänt riktade, breda Sverigefonder. Men OK, vi plockar med även den. En närmare titt på innehaven antyder också att det kan vara befogat.

Enligt Avanzas fondlista har då de tre kommenterade Sverigefonderna från Lannebo riskjusterade avkastningar om: 0,77, 0,83 och 1,03, vilket ger ett snitt om 0,88. Jämfört med de 16 indexfonder man kan filtrera fram hos Avanza och som är begåvade med värden för den treåriga Sharpekvoten har Lannebos Sverigefonder presterat i nivå med dessa. Medelvärdet för indexfonderna är 0,92, när jag nu räknar litet noggrannare, med en standardavvikelse om 0,11. Samtliga Lannebos aktivt förvaltade Sverigefonder ligger i ett intervall om indexfondernas medelvärde plus/minus en standardavvikelse. I min värld alltså inte bättre än indexfonderna, men heller inte sämre.

De ligger också inom det intervall som betecknas som 'lika' i det här inlägget.

Från tabellen i det sist länkade inlägget kan man se en liten märklighet när det gäller just Sverigefonder. Andelen aktivt förvaltade fonder som presterat bättre än den bästa indexfonden i termer av riskjusterad avkastning är betydligt större för Sverigefonder än för hela mängden jämförda fonder. För Sverigefonderna är andelen 28 %, medan för hela gruppen ligger andelen på 19 %.

Skälet till den skillnaden handlar om småbolagsfonder med inriktning på Sverige, som tagna tillsammans presterat betydligt bättre än bredare fonder, oavsett om dessa bredare fonder är indexfonder eller aktivt förvaltade fonder. Småbolagsfonderna är 30 till antalet och borde egentligen sorteras bort i de jämförelser som avses gälla fonder med bredare placeringsinriktning. Tyvärr tillåter inte Avanzas filtreringsverktyg att man på ett enkelt sätt sorterar bort dessa. Man kan sortera fram dem, men att renodla urvalet till bredare fonder kräver handpåläggning och det ger jag mig inte riktigt tid till.

Trevligt var det i alla fall att få kommentar från kommunikationsmänniskan, som f.ö. heter Viktor och verkar besitta en dos humor som här uppskattas.

Debatten om aktivt kontra passivt lär fortsätta. Själv konstaterar jag att jag utifrån mina mer amatörmässiga beräkningar fortsätter att köpa indexfonder på de marknader där sådana finns. Som grund och huvudinriktning. Kompletterar dock i mindre utsträckning med aktivt förvaltade för att rikta mot särskilda segment av marknaden. Det kan t.ex. gälla miljöfonder, teknikfonder, småbolagsfonder eller liknande. Det kan också gälla åtkomst till geografiska regioner som Afrika, Latinamerika eller Östeuropa. För sådana segment finns sällan indexfonder. (Kompositionen av Min Egen Fond finns under en flik ovan.)

Slog därtill en koll på hur lätt det är att på olika fondtorg sortera fram just indexfonderna. Heder år Avanza, Nordnet och Pensionsmyndigheten som gjort det lätt. De som inte har gjort det, som t.ex. Skandia och Fondmarknaden.se, bör skämmas.

Tycker jag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Spekulationsportföljen - uppdatering