Kronvrak

Kronindex (KIX) har under året gått upp från 108,7 till 115,0, en uppgång med 5,8 %. Vilket då innebär att kronan har försvagats med så mycket i relation till en viktad kombination av relevanta andra valutor.

Och det där borde ha haft och komma att få konsekvenser för mitt fondsparande, som ju är höggradigt internationellt orienterat. Just nu har jag ca 13 procent av mitt fondinnehav i svenska tillgångar, medan resten ligger utomlands. Planen är därtill att andelen i Sverige inte ska öka, utan minska.

Årets aktuella avkastningssiffra är för fonderna 18,9 procent, när innehavet noteras i kronor. Men noterat i gram guld eller i USD är utvecklingen inte lika stark. Den är positiv, men svagare.

Och använder man nu KIX-förändringen och korrigerar med den blir årets uppgång totalt sett på det här viset: 18,9 - 5,8 = 13,1. Ungefärligen. Här höftas det friskt.

Det ser heller inte så där väldigt illa ut. I år. Historiskt kan jag i det tidsperspektivet vara nöjd. Men det avgörande nu är slutsatserna inför framtiden. Kvarvarande nysparbelopp i år är 21500 kr. Nästa år planeras åtminstone 60000 kr avsättas för nysparande av långt slag, dvs. hamna i fonder. Och jag vill ju att dessa slantar ska växa.

Man kan nog ändå vänta sig att kronan framöver kommer att stärkas. Låt oss anta att den under kommande tolv månader kommer att ta igen tappet från i år, vilket då innebär att omvärldens valutor kommer att bli svagare och den förväntade avkastningen i procent räknat blir 

avk(svenska kronor) = avk(utomlands, lokala valutor) - 5,5 ... 

Så om nu tillgångarna i världen knatar upp med tio procent blir fonduppgången bara 4,5 procent. Ungefärligen och höftat.

Vad är då klokt att göra? Jag vill inte öka andelen i svenska tillgångar, eftersom jag på sikt tror mer på annat. Samtidigt medför valutaeffekten troligen att mitt fondinnehav noterat i kronor inte kommer att gå så där väldigt bra kommande år. Åtminstone kommer det att tyngas med någon procentsats när nu kronan lär komma att stärkas igen. (Gissning, så klart, men kollar man historiska kurvor på riksbankens sida är det inte en orimlig gissning.)

Här är jag osäker och står och velar. Fortsätta enligt plan? Hålla slantar likvida och vänta in att kronan reser sig? 

Just nu har jag fastnat, stående mitt i steget ...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Spekulationsportföljen - uppdatering