Livsresans knöligheter

Kan till delar fångas i privatekonomiska termer. För tio år sedan var läget mitt ett annat än det är idag. Under dessa år har en del hänt.

Mina samlade tillgångar har idag ett värde som ligger 38,7 % lägre än för tio år sedan. Det kan tyckas tråkigt, men läget idag är i de allra flesta avseenden bättre än då, trots att jag idag bara har reala tillgångar vars värde är 72,9 % lägre än då. Men mina skulder är också lägre, hela 94,9 % lägre. Och mina finansiella tillgångar är 70 % större.

Totalt sett är därmed värdet i kronor och ören av det som är mitt på riktigt 112 % större än för tio år sedan.

Livet är lugnare. Det tyngs inte heller av onödiga prylar. Det är lätt att andas och att röra sig.

Precis som jag vill att det ska vara.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Spekulationsportföljen - uppdatering